tisdag 20 mars 2012

Ågren

Igår eftermiddag kände jag mig sämre igen och framåt kvällen kräktes jag två gånger till, efter det kände jag mig dock väldigt mycket bättre! Jag sov som en stock i natt och åt vanlig frukost i morse. Visst känns det lite i magen, men jag har ju magbesvär i vanliga fall och det är klart att magen blir trött av allt kräkande. I övrigt är jag rätt pigg, även om jag är lite sladdrig såklart. Jag har varit ute på en promenad i dag och även om jag inte direkt kände av något spring i benen så gick det bra.

Nu till problemet - jag vet inte när jag ska gå tillbaka och jobba. Jag har alltid varit benhård med 48 timmar förut och det är det som gäller på förskolan, men i morse ringde jag min chef och hörde efter. Hon var osäker och ringde personalenheten (vad nu en typ PA-konsult vet om magsjuka, men de kanske har någon medicinskt ansvarig också?) och återkom till mig. Det svaret jag fick då var att om det inte går någon epidemi av vinterkräksjuka (vilket det inte gör varken på jobbet eller på förskolan) så får man bestämma själv (???) när man ska komma tillbaka, man börjar jobba när man mår bra och min chef sa att jag kunde komma imorgon om jag ville. Det kändes sådär så jag ringde 1177 och fick svaret att man brukar säga 24 timmar vid "vanlig" magsjuka och 48 vid vinterkräksjukan. Jaha, och hur ska jag veta vad jag hade?

Så här står det på 1177:s hemsida:

Bra att stanna hemma lite längre

Om man har varit magsjuk brukar det vara bra att stanna hemma någon dag extra efter att man har blivit frisk för att man inte ska smitta andra.


För barn i förskolan rekommenderas att de kan gå tillbaka när de äter som vanligt och inte har kräkts eller haft diarré under de senaste två dygnen.


För skolbarn och vuxna som blivit magsjuka brukar rekommendationen vara att man väntar minst ett dygn efter att symtomen helt gått över innan man återvänder till skolan eller arbetet. För vinterkräksjukan saknas enhetliga råd, men rekommendationerna varierar mellan en till två dygns symtomfrihet innan man återvänder.

Om jag inte går till jobbet imorgon så kommer det kännas som att jag skolkar och så kommer jag att ha ångest och dåligt samvete för att mina kollegor får mer jobb, men jag kommer att få ännu mer dåligt samvete om någon annan skulle bli sjuk. Hur ska jag göra?

Inga kommentarer: