söndag 5 februari 2012

Lite skidtävling


Om man har en kompis som heter Sofie och som gillar att hitta på små överraskningar så kan man börja ladda redan dagen innan...

Sedan går man upp halv sex på morgonen, ser att det är -20 grader ute, och undrar lite varför man valde vintersport. Men sedan åker man med full sitsvärme på och har det ganska bra och så ska det bli ganska kul.

När man kommer fram så sticker man ut i spåren  för att känna på skidorna. Har man lite otur så har man inget fäste och inget glid... 

Då får man plocka fram vallagrejorna och valla lite.

 Eller så kan man titta på när någon annan fixar det. Här är Anders som vallar mina skidor, mycket praktiskt.

 Sedan lägger man ut skidorna på en bra plats i rätt startled, först till kvarn... Fast det är lite som att parkera vid Ikea, det gäller att komma ihåg i vilken rad man har lagt dem.

Sedan blev det inga fler bilder, sedan fick jag koncentrera mig på loppet. Det var 41 km rent slit! Lite nysnö i spåren gjorde glidet obefintligt och det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt. Fästet var dåligt först, men det fick jag (eller ja, nu var det ju inte jag som vallade...) till ganska bra ändå. Det var dåliga spår och det blåste mycket. Det var mycket snö på träden, med betoning på var - den blåste nämligen ner, runt och runt och i ansiktet på oss som åkte. Jag fick slita från start till mål, men det gick ganska bra ändå. Det gick åt mycket energi och jag hade lite svårt att få i mig, men jag tog mig runt. Sluttiden blev 3,00,40 (så himla surt att jag inte kunde kapa 41 sekunder och köra in på "två och någonting") och en 5:e plats av 23 damer i tävlingsklassen, jag kom inte sist idag heller. I pris fick jag en midjeväska med vätskebehållare, jättebra!

Min höft skötte sig tyvärr inte så bra så vi får se hur det blir med den. Hoppar nog löpningen den här veckan, kanske blir lite simning med "mina" gulliga småtjejer istället.

1 kommentar:

mamma sa...

nu kan jag förstå att man måste komma i god tid innan en tävling :)
kram