lördag 4 februari 2012

Funderande fyraåring

"Kan man gå på månen när den är halv?"
"Hur kom den allra första människan (alternativt dinosaurien/trädet/potatisen osv) till, när det inte fanns någon innan?"
"Hur gör man om man INTE vill ha en bebis i magen?" (Han anser sig tydligen ha tillräcklig kunskap om hur man gör om man faktiskt vill ha en bebis i magen för det frågade han inte om...)
"Hur kan människorna på andra sidan jorden stå och gå?"

Jag blir alldeles matt (fast ganska imponerad) av alla frågor. Dessutom föreläser han om växelvarma reptiler, växthusgaser och klimatmöten. Han kan högerregeln som ett rinnande vatten och han vet hur en motor fungerar. Konstigt att vi varje dag måste gå igenom hur man tvättar händerna eller hur man tar på sig overallen utan att skrika - selektiv inlärning?

Och den lilla argbiggan avänder sig också av någon form av selektiv inlärning. Hon pratar dåligt och de ord hon kan är relativt lätträknade. Men så fort jag sätter upp en fot eller ett ben på ett bord eller liknande, eller när jag sätter mig ner på golvet så säger ungen "echa" (stretcha)...

Väskan är packad inför morgondagens tripp till Grängesberg där 41 km Wadköpigsloppet ska avverkas. Loppet skulle egentligen gå i Ånnaboda, men på grund av snöbrist får vi åka några mil till. Hoppas bara inte jag får ont någonstans. Jag brukar inte ha ont är jag åker skidor, men nu är mitt knä och min höft inte bra så jag håller tummarna för att det känns OK.

Nu ska jag ta en dusch och sedan blir det Melodifestivalen. Sofie och Per är i stan så de kommer förbi en sväng när Ebbe somnat. Mysigt att träffa dem en stund, sedan får det bli tidigt i säng för jag ska upp halv sex.

Inga kommentarer: