fredag 28 oktober 2011

Fredag

Kvällens citat får bli "Känner man ingen Ove så är man en Ove". Tja, så kanske det är. Nu ligger jag i soffan och funderar på om jag känner någon Ove-typ, för jag vill ju ogärna vara en Ove Sundberg...

I övrigt upptäckte jag att det nästan är en vecka sedan jag bloggade senast, jösses vad tiden går fort! Idag har jag varit hemma med barnen, börjar visst bli en fredagsrutin. Irma är, enligt förskolemått mätt, eventuellt magsjuk. Hon har inte kräkts så resten får ni lista ut själva. Hon är superpigg och äter bra, men jag förstår ju att de är försiktiga och inte vill ha magsjuka på förskolan. De hade förvarnat lite igår men sa att vi fick se om det blev något mer. Det blev det inte. Inte förrän klockan sju i morse precis när vi skulle gå. Jag ringde och rådgjorde med förskolan och de ville att båda barnen skulle vara hemma. August, som stolt hade klätt på sig alla ytterkläder inklusive reflexväst och stod på dörrmattan och väntade, bröt ihop. Han ville gå till förskolan och han ville cykla med sina cykellysen. Så vi gick ut i alla fall så att han skulle få cykla med sina lysen. Ingen frukost hade de ätit heller, så det fick bli en macka i sjukhuscafeterian och sedan en promenad innan vi gick hem igen. Lite synd bara att jag gick upp kvart i sex i morse helt i onödan. Men det blir ju en långhelg i alla fall, på måndag är vi lediga för då är förskolan stängd.

Vad har hänt på senaste tiden då? Tja, vi har ätit mycket tårta på dop och kalas, sålt en bilstol, en stor tavla och en diskmaskin (då kan vi glömma den pinsamma incidenten nu och har inte längre en bra och inte så väldigt begagnad diskmaskin i lekstugan, tack för det!) och har råd med lite nya lampor som behövs här hemma. Vi har varit på föräldramöte och utvecklingssamtal på förskolan. Föräldramötet var bra och roligt, intressant information och experiment med potatismjöl. Utvecklingssamtalen (för båda barnen) var jättebra men tog musten ur mig, det tog två (!) timmar. Men nu känns allt avhandlat, mycket skönt!

Det är lite turbulent på jobbet, men jag trivs utmärkt med det jag gör och det känns bra. Igår hade vi ett bra hjärnskademöte där vi fick ta del av fin statistik och det är ju kul.

August går från klarhet till klarhet och håller nu på med geometri (eller vad man ska kalla det när han lär sig skillnaden mellan kvadrat och rektangel och sådant) och Irma pratar mer och mer. Axplock av nya ord.
  • Emma (Irma)
  • A-a (August)
  • ommo (mormor)
  • vovva (hund)
  • läten för lite fler djur
  • ost
  • mem (mer)
  • titta
Och så har jag skaffat en ny telefon. Jag är ingen prylmänniska, men det är lite kul att ha en smartphone, en Sony Ericsson Experia Ray blev det.

Imorgon ska vi på kräftskiva/55-årskalas som min moster ordnar på Vinöns Värdshus, det blir kul!

1 kommentar:

Titti sa...

Tråkigt med ev magsjuka barn. Vi blev ombedd att hålla båda hemma en gång men sen ringde dom och bad om ursäkt och sa att dom inte hade rätt att kräva att det friska syskonet skulle stanna hemma. Det var också ett "tveksamt" magsjukefall. Naturligtvis släpper man inte dit syskonet om kaskadkräkningar pågår :)

Hoppas ni får en trevlig helg! Kram