söndag 30 oktober 2011

Helgens citat

får bli mitt kusinbarns kommentar på min mosters fest igår:

"Farmor, blommorna var jättedyra! Mamma sa att vi hade kunat köpa jättemånga tulpaner för de pengarna istället"

Skön helg! Igår tog hela familjen sovmorgon, jag vaknade först och slog upp mina grönbruna klockan åtta. En promenad ner på stan där vi kikade på lampor och köpte lördagsgodis. Irma skrek och ville också ha, hon fick en påse som vi lade russin i. Funkade ju superbra - not! Hon har koll den tjejen... Fast frågar man en tandläkare så är det ju bättre för tänderna med choklad än med klibbiga russin. Och frågar man en dietist så skulle man förmodligen få svaret att russin visserligen är sött, men ändå innehåller lite fibrer och antioxidanter. Frågar man Irma så struntar hon fullkomligt i både hål i tänderna och antioxidanter - får hon bestämma så skulle hon äta russin hela dagarna utom när någon annan äter godis.

På eftermiddagen åkte Rickard med barnen till Lerbo, de blev jätteglada över att få vara hon farmor och farfar. Jag passade på att träna, mitt knä och mitt ben som har krånglat är mycket bättre nu och igår gick det att springa nästan en mil. Visserligen med en hel del tejp här och var, men ändå...

Idag vaknade jag med lite ont i halsen så någon rullskidträning i Sköldinge blev det inte. Vi hade fått order om att inte hämta barnen för tidigt för då skulle inte August hinna fixa med allt han hade tänkt sig att hinna med ute i Lerbo, så vi har passat på att fixa här hemma. Nu är trädgårdsmöblerna inoljade, bilen har fått vinterdäck, tvättmaskinen jobbar för fullt, trädgården är krattad och jag har jobbat lite med Augusts konstnärsalbum (där ett urval av hans teckningar, målningar och liknande hamnar). Nu är albumet fullt och jag ska ta en liten promenad ner till Åhléns och införskaffa ett nytt, nu är det dags för Irma att få ett också.

Irma ja. Inte är hon magsjuk inte. Det har inte hänt något sedan i fredags morse och det är ju med marginal 48 timmar. Ingen annan har känt något och hon har varit precis som vanligt. Men jag tror lite som så att om man äter sand och löv och slickar lite här och var på fönster, kundvagnar och liknande så får man nog räkna med att magen säger ifrån ibland...

Vi har också fixat matsedel och "att göra/det händer i veckan-lista" så kvällen ska förhoppningsvis bli lugn, gärna med en film. Barnen hade sovit till halv sju i morse (ny tid) och det är ju jättebra! Det brukar (peppar, peppar...) funka rätt bra att ställa in dem på ny tid både på hösten och våren.

Jag var glad för sovmorgon i morse för vi var på fest på Vinöns Värdshus igår. Jättekul och mysigt, inte varje dag man tar färjan när man ska på fest. God mat, glada människor och en superbra trubadur, det blev både allsång och dans. Praktiskt också att festen hade en sluttid - sista färjan gick halv tolv och det var alldeles lagom för mig som skulle köra. Jag fick träffa mina två nya kusiner och det var kul. Nu är de ju egentligen inte särskilt nya eftersom båda är äldre än jag, men jag har inte träffat dem förut.

Nähä, Åhléns var det! Ha en trevlig söndag på er!

Inga kommentarer: