måndag 24 januari 2011

Tillbaka!

Nu är jag här igen, som jag lovade. Helgen blev den bästa på länge - jättemysigt har vi haft det! I lördags förmiddag var vi ute allihopa, Rickard och barnen var på skolgården där August åkte varv på varv med dina längdskidor och jag var ute på en löprunda. Jag hade tänkt mig runt 15 km, ville inte springa längre nu när det är så hårt överaltt för jag är inte van vid det, helst ville jag springa isfritt. Jag visste att det var helt isfritt i allén så jag sprang där. Bara där. Förutom att det är 1,2 km dit, så det blev ju drygt 2 km dit och hem, men 13 km sprang jag i allén - det är 10 sträckor där. Jätteskönt att kunna hålla lite skapligt tempo och slippa "tassa" fram, men så vidare värst omväxlande var det ju inte. Dessutom blev jag lite uttittad av alla som promenerade där, men det är väl smällar man får ta. Rickard påstår att det var ju självvalt att springa där och det var det ju, men bara för att jag håller på med löpning och vill att det ska gå bra på tävlingar så innebär det ju inte att jag tycker att alla pass är roliga.

Resten av lördagen gick åt till lite småfix; tvätt, städning, promenad för inköp av lördagsgodis till oss och lördagsglass till August (hans egen idé - han blir så himla sugen på en jordgubbs-Cornetto ibland att han inte alls vill ha lördagsgodis utan en glass istället) och lite småmys. Vi fixade god mat på kvällen och även middagen avlöpte lugnt - superskönt!

Igår var vi i Finspångs badhus hela dagen nästan. Vi har varit där några gånger tidigare och jag verkligen rekomendera det! Det är ungefär som Gustavsvik i Örebro, fast lite mindre och lugnare. Jag tycker alltid att det är en lugn stämning där, det är inget röj och man behöver inte vara rädd att bli pååkt i rutschkanorna eller så. Vi var tre vuxna, sex barn och så vår kompis Jonas så det var fullt upp. Vi turades om att ta hand om alla som behövde tillsyn, men det gäller ju verkligen att ha stenkoll när man är några vuxna så att man inte hamnar i en "men jag trodde att hon var med dig"-situation. Allt gick bra och vi hade jätteroligt i rutschkanor, bubbelpool, forsen, barnbassängen, hopptornen och ute bassängen. Det roligaste var när Pernilla åkte varv på varv i strömpoolen utomhus och inte kom ur den - eller hur Pernilla?

När vi hade badat fyra timmar grät August när vi skulle hem, han hade haft så kul. Han brukar vara lite försiktig när det gäller rutschkanor, men i den lilla vattenrutschkanan för barn åkte han så det stod härliga till! Han slocknade helt utmattad i bilen på hemvägen.

Irma hade haft det jättebra hos mamma och pappa, ätit bra och sovit mer än hon någonsin gjort på dagtid förut tror jag.

Till kvällsmat blev det Augusts efterlängtade våfflor, något han pratat om i flera veckor. Vi äter väl våfflor ungefär en gång om året och det brukar vara hos mamma och pappa, så jag tyckte också att det var jättegott! Hjortronsylt och grädde ska det vara på! August äter dock med Keso och jordgubbssylt.

Idag var det jobb igen och efter det åkte jag direkt till Baggetorp för lite skidåkning. Jag hann bara 12 km innan det började bli mörkt (och dessutom ville jag hem till barnen), men idag var jag riktigt nöjd med tempot. Det går ju fortfarande alldeles för sakta, men det tar sig... Solen höll på att gå ner och det var jättefint över skogskanten, jag tänkte stanna och ta ett kort med mobilen men sedan sa min tävlingshjärna åt mig att jag inte var ute på naturexpedition så tyvärr kan jag inte bjuda på någon soledgång här i bloggen.

Irma har varit på provtagning idag och det gick strålande. I morse tog vi på Emlaplåster och det tyckte hon var spännande. Jag tog en paus från jobbet och gick ner till barnmottagningen när det var dags och jag blev imponerad av de gulliga sköterskorna där. De är alltid så lugna och glada och tar sig verkligen tid. Det var liksom ingen brådska, Irma fick gå med gåvagnen bort till labbet och sedan lekte de lite med henne innan det var dags att sticka. Hon hade inte så tydliga kärl, men de lyckades på första försöket. Irma kände ingenting och dessutom hade hon fullt upp eftersom en annan sköterska blåste såpbubblor åt henne.
Titti: jag funderade på att fråga om det där med kapillärt, men jag vågade inte. Men de tog fem rör, går det att få så mycket kapillärt?

Avslutar med ett par bilder från kvällens badsession. Skumbad är väl inte det bästa för torra bebisar och barn, men de tycker ju att det är så kul! Extra roligt tycker lillasyster att det är när storebror kastar skumtussar över hela badrummet - hon skrattade så hon kiknade.


3 kommentarer:

mamma sa...

Han är en riktigt gullig storebror! Roar gärna lillasyster.

Pernilla sa...

Haha ja det blev nog en sådär 200 varv tror jag ;).
Tack för sällskapet!

Titti sa...

Vilken fart det är på er! Blir trött av att hänga med här! ;)

På Hilda tar dom 5-8rör kapillärt varje gång, men det är kanske beroende på vilka prover man tar. Eller vilket landsting man tillhör?

Bra att det gick bra, det är ju huvudsaken! :)