tisdag 19 oktober 2010

Puff puff

Nej Maria, jag tror inte att du är en "puff-förälder". Självklart ska man inte låta barnen drunkna och det kan ju vara svårt att hålla koll på flera samtidigt. Det är ju också kul att få bada med puffar ibland och kunna flyta lite på egen hand. Jag menar mer att det är bra att växla och att barnen får prova att till exempel hoppa från kanten (och någon tar emot dem om det är djupt) utan puffar och röra sig i vattnet även utan flythjälpmedel ibland för att lära sig att man inte flyter hur som helst. Det är ju inte farligt med en enstaka kallsup. Jag har sett barn hoppa rakt ut i hoppbassängen (3,8 meter djup) och sjunka som stenar för att de var så vana att alltid flyta när de hoppade i, men just den gången hade de inga puffar. Ännu värre exempel är när föräldrarna tror att ett par puffar gör barnen odödliga och sätter på puffarna, ger barnen fritt spelrum och sätter sig med en kopp kaffe...

Så allt går ju att göra med sunt förnuft såklart. Likdant med selen i skidbacken. Vi har ju haft den på August ett par gånger trots att jag också var emot den från början. Vi styr och svänger inte åt honom, det måste han lära sig själv - vi har inte heller selen på i mindre backar. Ramlar gör han också emellanåt. Däremot så har vi haft den på några gånger i större backar, helt enkelt som ett nödstopp vid behov - annars hänger linorna slaka. Men då har det handlat mer om mitt och Rickards önskemål om att kunna åka en lite längre backe. Precis som man såklart kan ha på barnen flythjälpmedel för att kunna ta med dem ut på djupt vatten när man själv badar där, inte för att kunna släppa uppsikten över dem och tuta i dem att deär simkunniga.

1 kommentar:

Maria sa...

Ha ha, nej då är jag ingen puff-förälder för om jag är ensam med ett barn så har det barnet inte puffar. Däremot har jag nog sett dem du antagligen menar!