måndag 18 oktober 2010

Badbruden!

Det är skillnad på första och andra barnet märker jag. Irma är snart nio månader och har (fram till idag) badat en gång i simhallen. August badade första gången när han var två månader och vid nio månaders ålder hade han hunnit med två babysimskurser. Vi hinner inte och prioriterar det inte och ska jag vara ärlig så prioriterar jag min egen träning (som den hemska mamma jag är) framför aktiviteter som visserligen är mysiga men som nog en bebis klarar sig rätt bra utan. För även om vi gick fyra kurser babysim med August så tror jag inte att han egentligen har så stora fördelar av det nu - möjligtvis att han har lärt sig att ha lite respekt för vatten men det kanske han hade gjort ändå. (Och som en parentes eftersom det inte var det som inlägget skulle handla om så brukar jag fundera på hur alla "puff-föräldrar" tänker. Det är de som har vilda barn som kastar sig i vattnet lite hur och när som helst även om de inte kan simma och även om de inte bottnar. Då sätter föräldrarna på dem puffar så de inte ska sjunka, med följden att barnen lugnt kan fortsätta kasta sig i och tror att de flyter. Vore det inte bättre att de fick lära sig att man faktiskt sjunker om man inte kan simma och hoppar i där det är för djupt? Bara en tanke...)

Men idag har i alla fall Irma tagit ett steg till i sin badutveckling, hon har varit med på en lektion i babysim. Vi hade som sagt inte tänkt gå med henne, men på måndagar är det en halvtimmeslektion i lilla bassängen samtidigt som jag har min simträning. Ledarna har tjatat på mig varje vecka att Irma ska få vara med, vi kunde vara med de gånger det passade sa de. De tyckte nästan att det var skandal att jag, som är simtränare, har en dotter som inte får simma... Nu har de kört några gånger och det är bara tre gånger kvar, men idag åkte vi ner hela familjen och så simmade Rickard med Irma. Jag gick lite emellan och August fick vara med och bada. Irma älskade det! Hon simmade och dök som hon aldrig gjort annat och njöt verkligen av badet. Nu ska vi försöka vara med de sista två gångerna också, jag har kollat med de andra tränarna så jag kan vara med och simma också.

1 kommentar:

Maria sa...

Jag kanske är en puff-förälder? Jag har puffar på dem för att jag helt enkelt är ensam med två och då har jag inte lust att de provar att sjunka lite varstans i bassängen och att jag inte hinner få upp dem. Då får de lära sig det senare. Däremot ska de aldrig åka skidor i sele ;)