söndag 25 oktober 2009

Tubbiebröd

Just nu bakas det Tubbibröd hemma i köket. Egentligen är det väl läggdags snart, men August ska vara hemma från dagis imorgon så han kan ta lite sovmorgon. Han är hostig och snuvig och behöver en dag hemma så vi får se hur det utvecklar sig. Eftersom jag redan har varit borta jättemycket från jobbet den senaste tiden och Rickard har deadline på sitt bygge har min pappa lovat att komma hit och vara med August - tack pappa!

Idag är det 100 dagar kvar till beräknad förlossning enligt familjeliv.se. Lite nedräkning kanske, imorgon är jag nere på tvåsiffrigt... Fast det kan ju lika gärna vara 115 dagar kvar, det vet man aldrig. Rickard tycker att det har gått ganska fort, 180 av 280 dagar är avverkade - lätt för honom att säga för det är ju inte han som är gravid... Men det känns som att november bli längst, väl inne i december är det så mycket som händer fram till jul och efter jul och nyår är det bara en månad kvar. Visst är det mysigt med sparkarna, men några tio barn blir det inte för så mysigt är det inte att vara gravid. Och så får man ju vara glad för de barn man får, de kommer ju inte på beställning. Häromdagen kom i alla fall ett efterlängtat brev: "Du har rätt till hel havandeskapspenning under perioden 6 december till 23 januari" -skönt! Återstår bara att se om jag får behålla den efter nyår när mitt vikariat går ut. Enligt försäkringskassan bedöms det från fall till fall, min chef skulle också kolla om hon fick förlänga mitt vikariat en månad men det kan nog bli svårt. Annars löser det sig ändå, men det vore ju skönt (och mest lönsamt) om jag kan ta ut havandeskapspenning för hela perioden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mysigt det ser ut!

Anonym sa...

den anonyma var mamma :)