onsdag 12 augusti 2009

Mycket funderingar!

August funderar och klurar så mycket på allting, det är inte alltid så lätt att argumentera med honom. Han lägger märke till saker som jag aldrig tänkt på och han kommer på smarta (ibland i alla fall...) lösningar på saker och ting.

Idag såg han en cab på bild och konstaterade:
"Glömt locket på bilen"

August och jag har varit och hälsat på våra kompisar Maria, Alwin och Maja i Björkvik idag och när vi åkte hem därifrån blev vi lite osams. Vi hade nämligen helt skilda åsikter om hur mycket man som bilkörande mamma kan göra samtidigt som man kör bil. När August för hundrade gången gnällde efter nappen som låg på golvet i baksätet tappade jag humöret en aning och förklarade (med höjd röst, jag erkänner) att det är farligt att göra annat än att köra bilen och att man kan krocka med en annan bil eller köra i diket om man inte tittar på vägen. August blev tyst en stund, men när vi kom hem hade han kommit på lösningen:
"Mamma, bilen i diket, kan bara dra upp den igen."

Javisst, då är ju saken ur världen, klart att jag letar saker i baksätet åt killen nästa gång!

August är väldigt förtjust i när jag sjunger för honom och han vill höra sånger om allting; lastbilar, papperskorgar - ingenting är för obetydligt för att få en egen sång. Att jag inte kan sånger om allting är inte ett hållbart argument, det är bara att hitta på. August är dock en tacksam åhörare, han blir alltid nöjd med resultatet!

Idag har vi också rett ut vems kille August är, det är ju bra att ha koll... Så här ligger det till:

August är (enligt egen utsago):
Mormors gullunge
Mammas skruttunge
Pappas och morfars rackarkotte

Så nu vet vi det!

Efter Björkviksbesöket idag har August varit mycket fundersam över Alwins lillasyster Maja. Han är bekymrad över att hon inte har några tänder och inte kan äta mat så vi har fått prata mycket om vad bebisar äter och att de får tänder när de blir större.

1 kommentar:

Maria sa...

Gullig han är som tänker på Maja :)