söndag 9 augusti 2009

Vems gullunge?

Om jag orkar så återkommer jag senare med ett inlägg om vad vi har haft för oss den senaste tiden, nu ska jag bara skriva ett egoinlägg om vår gullunge till son!

Eller mormors gullunge som han själv kallar sig...

Han upprepar allt han hör nu för tiden vilket gör att han lär sig en väldans massa nytt. Det är för det mesta jättekul, men man får passa vad man säger så att han lär sig onödigheter... Svordomar har han tack och lov inte snappat upp än och det är jag tacksam för. Men nu när vi har bott i sommarstugan har han snappat upp saker från de lite äldre barnen och frågar "Varför?" om allting, samt att han ropar "Hallå!" i tid och otid, kan bli lite enerverande.

Ibland händer det att vi inte hör vad han säger, trots att han pratar väldigt bra nu. Då kan han ibland hitta på ett annat ord som betyder samma sak, det gör mig imponerad!

Jag blev lite irriterad på honom häromdagen och sa till honom att sluta krångla hela tiden. Svaret jag fick:
"Suta kångla du osså mamma!"

Han har lärt sig vad vi heter i förnamn och han kan även vad hans mor- och farföräldrar heter. Nu ikväll har han redogjort för vad alla jobbar med:

Mamma: "obbar hukhuset, älper dom" (Stämmer bra, jag är sjukgymnast)
Pappa: "ickare och hör obbarbil" (Rickard är snickare och har mycket riktigt en jobbarbil)
Farmor: "i en här" (Hon jobbar bland annat i en affär)
Farfar: "obbar och gräver" (Kör grävmaskin)
Mormor: "på ett dagis" (Jajamen!)
Morfar: "har en liten buss" (Han är vakmästare, men tillbringar den mesta tiden skjutsandes på skolbarnen på Dammstal, i en minibuss).

Inga kommentarer: