onsdag 12 augusti 2009

Snart slut på semestern

Ja nu är det snart slut på min sex veckor långa ledighet och Augusts sju veckors sommarlov. Imorgon ska vi gå till dagis och leka lite så August får lite mjukstart innan han ska lämnas där på måndag.

Vad har vi egentligen gjort på semestern? Ja, vi har faktiskt jobbat ganska hårt på att inte göra så mycket, jag blir stressad av att ha varje dag inbokad. Vi har inte renoverat, vi har inte flängt hit och dit och vi har inte hunnit träffa alla som vi gärna hade träffat. Men vad gör det? Året har ju fler dagar, semestern är ju till för att få en paus!

En härlig vecka på Öland har vi ju fått, lugnt och skönt hade vi där. Vi har åkt tåg till Stockholm och gått på Skansen med Sofie och Per. August var helt ointresserad av djuren, han tycker nog inte att det är så stor skillnad på en björn och alla kossor, hästar, rådjur och hundar han ser var och varannan dag. Lillskansen ratade han och när vi såg de stora djuren somnade han, men han var helnöjd över "tufftuff-tåget" och några karuseller. Jag har varit i Trosa hos min kompis Hanna och hon och hennes sambo Tomas har varit på besök hos oss. Vi har varit på två av allsångerna på Djulö och sett Magnus Carlsson, Charlotte Perelli och Carola. Rickard och jag har varit på Sol, Vind och Vatten-konsert i Nyköping och den senaste veckan har vi bott i vår sommarstuga och bara badat, solat, åkt båt och plockat blåbär - härligt!

En 30-årsfest har vi hunnit med också (Rickard har varit på två) och i början av sommaren hade vi ju två helger i Göteborg som väl får räknas som semester. En husvagnshelg med Göteborgsvarvet och en hotellhelg med 100-årskalas och Liseberg.

Det har varit alldeles lagom med utflykter tycker jag. Kolmården hade vi tänkt att hinna med, men det finns kvar. Jag längtar till Astrid Lindgrens värld, men det ska vi vänta några år med tills August har mer kläm på Astrid Lindgrens figurer, samma sak med Junibacken. I själva verket tror jag inte att en tvååring behöver så mycket "stora" saker, August tycker ju att det är jättekul att gå till lekparken eller att gå till skogen och plocka blåbär. Mycket saker vi gör är ju för att vi tycker att det är kul med en utflykt och så är det ju såklart en bonus att August har jättekul. Och vi åker ju inte på saker som vi inte tror att han har något nöje av.

Jag har blandade känslor inför att börja jobba igen, men det blir säkert bra när jag väl kommer dit. Innan det är dags för jobb så ska vi på dop på lördag. Då är det lilla Maja som ska döpas, nästa helg är det dags för Sofia (den yngsta i klanen Eliasson) som ska få vatten på huvudet. Jättemysigt med två dop!

1 kommentar:

Helena sa...

Jag ser fram emot när vi kan åka till Legoland med pojkarna. De får skynda sig att bli äldre ;-).

Tack för lånet av Rickard igår. Ny dörr piffade upp vårt gamla ruckel lite grand.

Kram