lördag 31 januari 2009

Presenter

Idag på eftermiddagen åkte vi till Lerbo en sväng och kollade in hästar, kossor, kalvar, tjurar, traktorer och hundar. Och hälsade på Augusts farmor och farfar förstås. De hade köpt presenter till August. En potta och en pall som han kan ha för att nå upp till handfatet. De matchar varandra. Ja inte handfatet och pallen, utan pottan och pallen. Blått är det, och pallen är lite röd också. August blev jätteglad, Rickard och jag också - det är dyrt med barngrejor. Rickards mamma har förfasat sig lite över att Augusts föräldrar inte har köpt någon potta åt det stackars barnet än (nu överdriver jag lite) så hon fick ta tag i saken och ordna upp det. Klart att det är varje barns rättighet att ha en egen potta. Hon hade köpt blöjor och en haklapp också, så vi inte behöver packa så mycket saker när vi ska hälsa på. Då tyckte Rickards pappa att vi kunde lämna kvar August över natten där, det fanns ju saker... Det hade August säkert tyckt varit jättekul, men vi tyckte nog att han behöver vara lite hemma nu på helgerna när han har börjat på dagis.

August satt på pottan hela kvällen här hemma och sa att han skulle kissa. Det gjorde han nu inte, men det är ju bra att han har fattat vad man ska ha pottan till. Han ställde upp den i soffan innan han satte sig så det kanske var lika bra att det inte kom något kiss.

Ungen pratar så himla mycket nu, han upprepar nästan allt man säger. Och jag som råkar svära lite ibland, det måste jag sluta med. Inte så kul om han kommer till dagis och säger "fan!" eller något sådant. Men det är mysigt, nu kan han ju faktiskt berätta vad han har gjort eller be om saker. Jag har slutat räkna alla nya ord han lär sig, det går liksom inte längre.

Imorgon är det min sovmorgon, hurra! Igår kväll vaknade August vid elva, strax efter att jag gått och lagt mig. Sedan var han vaken till två! Han skrek om jag släckte lampan och han låg oavbrutet och snurrade runt och sparkade på mig. Sedan sov han oroligt hela natten och ropade efter nappen och var som en propeller i sängen. Kvart över sex tyckte han att det var morgon. Då var jag en dålig (?) mamma och använde TV:n som barnvakt. Jag satte August i ena änden av soffan och parkerade mig själv i den andra, satte igång Teletubbies, proppade i öronproppar (på mig alltså) och sov en timme till. Innan i natt hade August sovit 10 timmar i sträck i sin egen säng, två nätter i rad. Men det var visst en tillfällighet...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, så är det. Jag "sover ut" på vardagarna när Niklas har hand om Axel på nätterna. På helgerna har jag honom... så min avkoppling får jag på vardagar.

En trött mamma är en dålig mamma. Om du kan snika åt dig lite sömn, gör det! ;-)

Kram

Anonym sa...

Hörde barnpsykologen Louise Hallin på radion igår som sa att barn som är inne i en intensiv utvecklingsfas sover sämre, och med dagisstart så händer det ju mycket.

Om man är en dålig mamma för att dom får kolla på tv är jag nog sämst. Mina barn kollar på tv varje dag och jag skäms inte ett dugg för det. För dom är ute varje dag. Dom äter mat varje dag. Dom skrattar varje dag. Dom får varje dag höra att vi älskar dom. I lagom dos av allt så blir det nog bra i slutändan!

Ha en mysig söndagskväll!
Kram

Anonym sa...

Jo, en sak till. När nån av mina råkar slänga ur sig ett svärord skyller jag på Emil i Lönneberga.... Han lär ju Ida att svära i snickarboa!