lördag 27 december 2008

Julen är över!

Och så mysigt vi har haft det! Ursäkta att det varit dåligt med rapporter, själv tycker jag att det är aptråkigt med bloggar som aldrig uppdateras - och så är jag likadan själv.

August och jag klär granen

Minijul med Rickards föräldrar dagen innan julafton, en lyckad kväll. August fick packa upp en låda med Duplo-lego och en superfin dockvagn så han har lycklig. Eller packa upp och packa upp, ungen är totalt ointresserad av paket - har inte fattat att de går att öppna. När de väl är öppnade blir han ju glad åt det som ligger i, men öppna - det får hans mamma sköta. Synd, jag som tycker att det är så tråkigt med paket... ;-)

Farfar, farmor, pappa och son Siverskog

Vi spelade Bingolotto och vann 200:-, alltid något! Till mig kom också tomten med ett PS2 med Singstar ABBA -hurra! Jag måste verkligen ha varit snäll i år...

Natten till julafton blev bökig med följden att vi försov oss på morgonen. Det var skönt (att sova alltså, inte att komma för sent). Vi skulle vara i Vingåker halv tio och vi vaknade halv nio. Vi hann dock nästan i tid och ingen var sur för att vi klampade in mitt i frukosten, det var ju julafton! Vi åt julfrukost hos min morfar tillsammans med mina kusiner med familjer, min mormor och mina föräldrar. Efter frukosten kom tomten och vår lilla kille var stencool. Han är ju rädd för ganska mycket, men när tomten klev förbi utanför fönstret pekade han och sa "Tötte". När tomten kom in ville han sitta i mitt knä (August alltså, inte tomten), men vi gick fram tillsammans och hämtade paketen.

Hos morfar fanns det tre villiga paketöppnare, nämligen mina kusinbarn. De hjälpte August att packa upp lite kläder, böcker, köksredskap och leksaker - jättefina grejor!
På eftermiddagen firade vi hemma hos mina föräldrar. Det blev lugnt och mysigt, bara mamma, pappa, min lillebror, morfar, Rickard, August och jag. Tyvärr missade vi Kalle Anka för då tolkade vi ABBA framför TV:n, men det var ju så himla kul!
August pekade på fönstret och väntade på "Tötten" hela eftermiddagen så vi fick improvisera in en eftermiddagstomte också när julklapparna under granen skulle delas ut. August sprang fram till tomten och hämtade paket, som han sedan prydligt la tillbaka under granen. Att dela ut dem eller behålla dem själv var det inte tal om.

August var uppklädd med skjorta på fömiddagen, men på eftermiddagen var det fri klädsel!

Bilpanelen från min lillebror blev en favorit

August och jag rockar loss!

Bra koja, fast kanske lite trångt...

Alla fick fina julklappar och var nöjda! August fick bland annat kläder, pyjamasar, en jättefin spis i trä (ingen plywood här inte), dockkläder, böcker, en Tomas Tåget-film, en slags instrumnetbräda till en bil som har nyckel, växelspak, ratt, blinkers, tuta och (hemska tanke) radio.
Juldagen ägnades åt promenader, pulkaåkning (ja det blev ju en vit jul, det räckte i alla fall för en 1,5-åring att åka pulka på) samt paketbyten med min storebror och grannbarnen.
Igår åkte vi hem och idag har vi varit i badhuset. Jag tränade och August och Rickard lekte för fulla muggar. Jag firade ju jul genomförkyld och har inte alls kunna träna som planerat, men idag kändes det bra.
Vi har haft en toppenjul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar mig en inbjudan att få komma och sjunga ABBA hos dig ;-). Jag är urdålig på att sjunga, men älskar ABBA-låtar!!!

Ni verkar ha haft en trevlig jul. Jag ska uppdatera bloggen med lite julbilder jag med (det är ju så tråkigt med bloggar som inte uppdateras...;-).

Kram

Anonym sa...

Hej!
Vad härligt att ni haft en så fin jul och att den blev vit med. Här får man vara glad om det inte regnar, och det gjorde det ju inte. :)
Vi har haft det bra vi också.
Var rädd om dig.
Kram från Ulrika.