tisdag 18 november 2008



Det är ett himla tjat om den här nattsömnen, men den är ju rätt viktig. Igår kväll hade jag och Rickard tillfälligt bestämt oss för att ge upp alla nattningsförsök och bestämt oss för att August skulle få somna hos oss framför TV:n. Haha, trodde vi! Efter en dryg timme gav vi upp, men då tog det ”bara” en dryg halvtimme att få honom att somna i sängen.



Vi har nog snart provat allt tror jag: minskat middagsluren, lagt honom tidigare i fall han är övertrött när han lägger sig, lagt honom senare i fall han inte är tillräckligt trött, haft lampan tänd, haft den släckt, läst saga, spelat musik, haft knäpptyst, han har legat i sin säng, i vår säng, på madrass på golvet, han har haft sällskap, varit ensam osv osv...



Vi har ju såklart provat allt en längre tid, jag fattar ju också att det inte blir en rutin av en enda kväll, men det verkar inte funka. Han kämpar hur länge som helst och han har ju verkligen ärvt min envishet. Kul! Det är klart att det är en rätt användbar egenskap, men vi kommer nog ha våra duster kan jag tro.



Ikväll somnade han faktiskt i sin egen säng på bara 40 minuter, med Rickard på en stol precis vid dörren. Har han sällskap för nära vill han bara prata och leka.

Så här skönt sover han när han väl somnat:


Idag hade jag medarbetarsamtal på jobbet, det gick bra. Fast det skulle ta en timme, det tog två! Jag var lite nervös innan, kändes typ som ett utvecklingssamtal i skolan. Men det gick som sagt bra.


Vi har fått veta att alla på jobbet som blivit anställda sedan förra Lucia måste ordna Luciatåg. Nu ska vi göra tidernas Luciatåg, impa!



Idag pratade vi om pilates på lunchen, två av mina kollegor är instruktörer. De kom fram till att det nog skulle vara bra för mig med pilates och att jag kanske borde börja. Kommer aldrig att ske! Jag är världen stelaste. Just därför, menade de på. Jag vill dock inte börja med något som jag är dålig på. Sämsta ursäkten sa min chef då. Kanske, men ändå.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Ja, alla barn gillar inte rutiner helt enkelt. Vi ägnar en timme varje dag och nattning av pojkarna. Vi börjar kl 20 med pyjamas, tandborstning osv. Sen är det saga och välling. Framåt 21-tiden har de oftast somnat.

Ett nytt tips är kanske att "bryta" rutinen helt, genom att t ex sova någon annanstans ett par nätter eller en vecka om det är möligt. Då bryts alla invanda mönster och man kan börja om från början. Tore lärde sig t ex att somna själv i sin säng i somras när vi sov i husvagnen. Hemma ville han alltid att vi skulle ligga hos honom tills han somnat, men sen efter semestern behöver vi inte det längre.

Lycka till och hoppas det blir bättre snart!

Kram Helena