måndag 10 februari 2014

Djupa måndagsfunderingar?


Är det så att vi borde må bra för att vi har det bra, här i vårt land? Eller är det så att det är helt ok att känna, att tänka, att låta livet vara stormigt ibland och att behöva lite hjälp för att ta sig i land? För jag tänker ofta att vi har för mycket idag, för mycket saker och för mycket behov. Om man skulle bo väldigt enkelt och målet med vardagen skulle vara att kunna mätta sina barn och kunna låta dem gå i skolan så tänker jag att man nog skulle kunna må ganska bra om det var uppfyllt. Men här ska vi ha ett fint hus, en välskött trädgård, trendig inredning, lagom många och lagom stimulerande aktiviteter för barnen, kvalitetstid med varje barn, det ska bakas, hår och naglar ska skötas, vi ska ha ett bra jobb, jobba lite för att hinna vara med barnen, jobba mycket för att ha råd med allt för att inte vara sämre än någon annan, vara vältränade, hinna med att ha gäster, ha ett tjejgäng att åka på weekendresor med, hinna med att ”bara vara” – ja, är det så konstigt att vi inte mår bra trots att vi har det bra? Ibland drömmer jag om att sälja allt, flytta med familjen till en liten bungalow i Thailand.

5 kommentarer:

Emmy sa...

Jag tror (i varje fall) att det varken är konstigt eller icke-acceptabelt utan det är... Okej. Helt enkelt. Kan tänka mig att det är något med att man själv har det bra som människa men rent praktiskt så är det inte alltid bra. Detta inlägg är värt en funderare och jag tror att jag luskar vidare på det så tack Marie för ett tänkvärt inlägg! :)

Jill sa...

Jag är på! När drar vi?

Titti sa...

Det är nästan kusligt hur lika vi mått/mår och hur vi tänker... Jag försöker implementera i min familj att vi säljer allt vi äger och har, tömmer sparkonton och sticker iväg. Till nån paradisö i Stilla Havet och lever på fisk och kokosnötter, säljer sand till turister. Bor i en hydda utan tv och andra sociala medier. Det kan inte vara bra som vi har det nu. Och tänk då vilken hets det blir när våra barn är vuxna.... hur ska det bli då? Nä, jag är lätt med Marie... för familjen får jag inte med mig! :)

Maria sa...

Det är därför jag är så osocial, ofixad, ovältränad och otrendig ;) Och mår rätt så bra av det!

Nissetroll sa...

Titti och Jill: vi blir ett kanongäng!

Maria: det är ju kanon att klara av att släppa kraven