tisdag 24 september 2013

Tankar en tisdag

Det är tufft att vara mamma, sannerligen! I synnerhet när man begåvats med barn som visserligen är smarta, härliga och busiga, men också väldigt krävande. Det är så jag känner hur jag blir mer och mer gråhårig för varje dag (och lite hesare också kanske, av allt tjat och av alla gånger jag själv hamnar på en tvåårings nivå och skriker rakt ut). Uppenbarligen är det oerhört jobbigt att vara i sexårsåldern (och två- och tre- och fyra- och femårsåldern också...)! Fritidsfröknarna tröstar mig med att det kanske bli lugna tonår sen. HA! Det tror jag vad jag vill om...

Fritids förresten. Och förskoleklassen. Jag älskar´t! Fantastisk personal och bra upplägg! Efter ett antal år för August i förskolan med enorm personalomsättning och rutiner som ideligen gjorts om så har han nu äntligen fått struktur. Skolan passar nog August bra, han har dessutom fått fröknar utan småbarn och som därmed inte behöver vabba ideligen ;-). Han får beröm för hur han reder upp situationer där han har hamnat i bråk, inte bara skäll för att han inte alltid sköter sig. Hans fröknar ger honom massor av cred för allt som funkar bra, men det är klart att jag får höra om del mindre bra saker också ibland. Varje gång jag kommer och hämtar tidigt sitter 24 barn i en ring på golvet, de väntar på sin tur och räcker upp handen. Och fröknarna behöver inte ens höja rösten - otroligt! Jag måste gå på kurs hos dem...

På Augusts skola har varje årskurs ett eget fritids, så på Augusts fritids går bara sexåringar. Det finns tre förskoleklasser på skolan och de har två fröknar var, det är de plus två till som sedan jobbar på fritids. Barnen känner alltså de åtta fritidsfröknarna (heter förmodligen pedagoger, men det låter rätt trevligt med fröknar...) bra och jag får väl skämmas för att jag kunde så lite om vad fritids innebär men jag trodde att det mest var förvaring. Så fel jag hade! De har ett schema för varje vecka som är illustrerat med bilder för barnens skull. Varje dag finns ett "erbjudande" som kan vara att göra partyhattar, gå till skolbiblioteket eller att gå till lekhallen. Vill barnen så hänger de på ett erbjudande, annars är det fri lek (som de hinner med även om de är med på en aktivitet). Varje tisdag har de fritidsmöte, vad de avhandlar då har jag inte fått klart för mig än, men August tycker att det är bra. De har hunnit med både disco och kräftskiva och jag är så nöjd med verksamheten!

Irma gillar sin förskola, sina fröknar och sina kompisar så det är vi också nöjda med även om jag kan tycka att det är väldigt mycket vikarier. Skönt dock att båda barnen har det bra!

Är väl kanske mindre nöjd med min egen verksamhet just för tillfället, men går inte in så djupt på det här. Gillar mina patienter och mina närmaste kollegor, men utöver det är det en hel del som kan bli för mycket. Paus.

Inga kommentarer: