onsdag 22 maj 2013

Cykelträning!

Har ikväll varit ute på mitt andra pass med Ceres och ja, det är ju en bra bit kvar tills jag är en cyklist...

Idag fanns det typ inga tjejer så det var ingen tjejgrupp utan hela gänget delades in i tre grupper; "långsam", "mellan" och "snabb". Jag tänkte att jag kanske borde köra i långsamma men min granne (som är en riktig "cykelgubbe" och som också var där) beordrade in mig i mellangruppen och så bar det iväg. Och som jag cyklade! Vi cyklade 60 km med ett snitt på 31,6 km/h, så fort har jag aldrig cyklat! Jag fick kämpa rejält för att hänga med i klungan, men det var ett riktigt bra pass! Lite fördel kan man kanske ha av att vara ensam tjej i gänget, några gånger när det gick tungt i uppförsbackarna kände jag en hand i ryggen och så fick jag lite påputt upp. Bara sådär liksom, man hjälper varandra för det var verkligen inte så att jag klagade - jag bet ihop och körde lite hårdare.

Jag kände doften av liljekonvaljer hela tiden, men jag kände att det nog inte riktigt var läge att föreslå ett blomplockarstopp...

En hel del nya saker fick jag lära mig också, bland annat att inte alla hade vita strumpor trots att jag har hört att etikettsreglerna säger att man absolut inte får ha svarta strumpor när man cyklar landsväg. Det finns en massa stilregler när det gäller cykling, rätt konstigt för det är ju hur som en rätt ful sport i alla fall...

Tydligen så tar jag loss fel fot också när jag stannar så nu måste jag träna på att lossa vänster fot istället. Bra var i alla fall att jag, som gillar regler, upptäckte att alla faktiskt stannar ordentligt vid stopptecken. Jag fick också massor av bra tips på cykling i uppförsbacke, där är jag svag.

Nu gäller det att hänga i med cyklingen trots att det sannerligen inte är min favoritsport, men det är sjukt mycket roligare att cykla i grupp än ensam i alla fall.

När jag kom tillbaka joggade jag några kilometer, det gör jag efter varje cykelpass eftersom jag behöver vänja kroppen vid det. När jag kom tillbaka kom jag på att jag skulle ha en löpfri vecka, men det var ju så dags då... Det kändes i alla fall ingenting i knä och höft och det var ju huvudsaken.

Nu sovdags och ladda för veckans sista arbetsdag, sov gott!

Inga kommentarer: