torsdag 24 november 2011

Julstök?

Apropå inlägget nedan så har jag funderat lite på det där med julförberedelser. Egentligen tycker inte jag att en enda sak ska komma fram före första advent, då menar jag såklart julsaker, ljusstakar, stjärnor och liknande. Men de senaste åren har jag börjat tycka att det är rätt mysigt när pyntet börjar komma fram i affärerna lite tidigare och sedan så blir det ju väldigt stressigt om jag vill ha adventsfint till första advent och inte får börja alls förrän just samma dag. Så i år provar jag att smygstarta lite. Jag har till och med köpt några julklappar till barnen, men inte mer. Visserligen ska vi inte alls köpa mycket julklappar, men de jag ska köpa vill jag gå ut och köpa när det är julstämning på riktigt och julmusik i affärerna. Fast jag vill bara handla lite, så att det blir mysigt men inte stressigt.

Mysigt men inte stressigt. Det är så vi vill ha julen. Vi gör bara precis det vi känner för, resten struntar vi i eller köper. Och så måste jag erkänna att jag tycker att det är fusk att baka pepparkakor innan första advent, men jag vet många som redan har gjort det...

  • Julgodis: jag gör Mozartkulor och Rickard gör knäck. August gillar att pyssla med lite marsipan och choklad. Mer gör vi inte för det går ändå inte åt.
  • Baka: endast pepparkakor (några stycken, på köpt deg för det blir lagom mycket). Vi hinner ändå inte äta upp och saffran är det allra värsta jag vet så saffransbröd bakar vi inte.
  • Mat: det blir knytis här hemma och mina föräldrar gör köttbullar, vörtbröd och Janssons frestelse. Av resten som måste vara hemlagat står vi för gravad lax och skinka. Lagom.
  • Pynt och gran: har vi ju såklart!
  • Julkort: tycker jag är kul, men vi brukar fota och sedan trycka upp. August ska nog pyssla ihop lite egna.
  • Julkonsert: vill jag gå på en varje år. Blir på lördag i Örebro tillsammans med min mormor, vi ska se musikklasserna där. Det brukar vara storslaget!
  • Julklappar: lagom. Lite till barnen, till deras tre kusiner (+ två bonusar) och så till min lillebror och hans tjej eftersom de inte har några barn som vi köper till. Kanske att August fixar lite julklappar också om vi käner för det.
Och så har vi faktiskt bjudit in många av vänner och bekanta till en eftermiddag med glöggmingel, det ska bli roligt! Det är roligare att bjuda hem folk nu när vi har lite öppnare ytor.

Nu önskar jag mig lite snö och så hoppas jag att tiden flyter på lagom fort fram till jul.

1 kommentar:

Titti sa...

Jag ska inte stressa inför julen iår. När jag tänker december så ser jag mig själv i nån sorts slowmotion. Nu vet jag att jag inte funkar så men jag ska försöka...