onsdag 31 augusti 2011

Lilla hjärtat

Det gick bara bra idag i Eskilstuna. Jag hade tänkt att vi skulle komma tidigt och hinna leka en stund först, men vi var inte så tidiga. Det gjorde ingenting eftersom de nästan inte hade några leksaker. På Barnmottagningen i Katrineholm har de ett jättefint lekrum och jag hade väntat mig något liknande, fast kanske lite större eftersom MSE är ett större sjukhus, men det var just inte så mycket mer än i ett normalt väntrum på typ en vårdcentral

Undersökningen gick bra. Först skulle en sköterska ta ett ekg. Irma var rätt ilsken när hon skulle få på sig ekg-elektroderna (och ännu argare när de skulle tas bort...), men när det avr dags för ultraljudet låg hon helt stilla hos mig och tittade på en film med Barbapapa. Jag tror aldrig hon varit stilla så lång tid förut, hon låg helt avslappnat hela undersökningen som kanske tog 20 minuter. Hon ville vara med och kladda lite med ultraljudsgelen bara, men annars vilade hon mest. Jag tyckte att det var kul att se på film, det borde vuxna också få göra hos läkare tycker jag - gärna Barbapapa.

Hjärtat såg bra ut, inga hål eller förträngningar. Läkaren trodde att ljudet kommer av att kärlväggen är lite ojämn i något kärl och att det då blir som lite turbulens på blodet. Jag (tävlingsmänniska som jag är...) frågade också om det är något som hon kommer att märka av om hon anstränger sig hårt eller vill hålla på med elitidrott, men det var inget som skulle påverka henne alls.

Efter udersökningen gick vi till bilen och skulle åka hem. Då ringde läkaren. Han ville att vi skulle komma tillbaka in igen för lite mer undersökning.

Vad orolig jag blev! Men det var visst bara något kärl han hade glömt att kolla upp och han hittade inget nytt som verkade konstigt. Så nu är hon kollad och vi kan släppa det här - skönt!

1 kommentar:

Titti sa...

Skönt att det såg bra ut!
På mitt jobb har vi inga leksaker alls åt småbarnen pga smittorisken. Mycket baciller och annat skit samlas och ingen har tid att göra ren dom varje dag.