söndag 5 juni 2011

Tomt hus?

Fick frågan om varför vi säljer våra saker inför flytten. Jag trodde nog att de flesta rensar bort och gör sig av med saker som inte används eller passar på att byta ut lite saker vid en flytt, men så kanske det inte är. Här kommer i alla fall en liten förklaring:
  • Skötbord: behövs inte när vi flyttar eftersom vi kan lägga skötbädden på en bänk i tvättstugan intill köket, dessutom så kommer vi nog inte ens att behöva skötbord så länge till.
  • Köksmöblerna: nu kommer vi äntligen att få plats med lite större köksbord så att vi slipper möbler om varje gång vi får matgäster och då passar vi på att göra oss av med vårt ganska fula furubord.
  • Mattorna: var "äkta" mattor (typ orientaliska) som tillbringat de senaste åtta åren i källaren...
  • Byrå 1: en ganska klumpig vit sak som också tillbringat rätt många år i källaren och mest tjänstgjort som förvaring av vantar och det är den lite för stor för.
  • Byrå 2: (inte såld än, ska till Möbelmagasinet) är en jättestor byrå som vi haft på kontoret i källaren och mest förvarat plastfickor i...
  • Ytterdörrar: ett par gamla (och inte så himla fräscha) dörrar från -76. Skulle till tippen men gav oss 600 kr.
  • Kyl och frys från nya huset. Helt OK grejor som dock var på tok för små för en barnfamilj.
  • Dessutom har vi sålt en hel del gamla diskbänkar, spisar och liknande som blivit över från renoveringar i det huset vi bor i nu.
Jag skulle tippa på att vi sålt saker för omkring 10 000 kr, kommer väl till pass när det behövs lite nytt. Jag gillar att rensa och sortera, men inte att kasta bort till ingenting - känns inte så klimatsmart. Istället har vi sålt saker, skänkt till loppis och gett bort en del saker till folk i vår omgivning (brunnsborraren tiggde till sig en gammal hatthylla till exempel...).

Så jo, de allra flesta möblerna och sakerna som vi har ska så klart med till huset, men allt får inte plats. Vi flyttar från en lägenhet på sex rum och kök, tre (!) vindsförråd, ett källarförråd, ett kontor, ett stort förrådsrum, ett "pysselrum", ett pannrum och ett garage till ett ganska medelstort hus utan källare så nog behövs det gallras...

5 kommentarer:

Pernilla sa...

Tack för garderoben,det blev bra!!

Maria sa...

Ha ha :) du behövde inte förklara dig, men nu vet jag ju :) Klart det är kul med nytt och klart man ska sälja saker man kan få betalt för!

Titti sa...

Det är det bästa med att flytta - att få rensa!
Jag gillar att slänga och sälja. Men jag säljer aldrig nått jag inte skulle vilja köpa själv... (?)

Nissetroll sa...

Titti: jag säljer inte skräp såklart, en del får ju åka till tippen. Men saker som jag själv vill ha säljer jag ju inte så självklart säljs ju inte allt på grund av platsbrist utan jag säljer saker som jag tröttnat på och inte skulle köpa själv. Men jag köper ju ibland saker som ingen annan vill ha... Man har ju olika smak, bara för att jag inte skulle köpa ett smalt furuköksbord så behöver ju inte det betyda att det är skräp.

Titti sa...

Jag säljer inte heller skräp. Det att jag inte säljer något jag inte själv skulle kunna köpa är att jag har åkt till tippen med full funktionsdugliga saker som varit hela och fräsha, bara för att jag själv inte skulle kunna tänka mig att ha det i mitt hem. Eller det låter också konsigt. Jag säljer saker som jag vill ska få det bra... Ex min fina antika kista. Hade inte plats för den någonstans. Den hade jag velat ha kvar. Men sålde.
Spjälsängen hade jag gärna behållit av sentimentala själv men det har jag inte plats för - såld.
Vårt gamla rumsbord däremot, i antikbetsad furu med svarvade ben - vill inte ha och då tror jag inte att nån anna vill ha det heller - tippen!