lördag 25 juni 2011

Ännu mer midsommar

Åh vilken härlig midsommarafton vi hade igår - lugn och kravlös. Inför midsommar kände vi oss ganska urlakade efter de senaste tidens bestyr, så något stort projekt orkade vi inte ta tag i. Att packa saker och åka bort lockade inte, inte heller att bjuda hem folk eller sitta och frysa i något partytält någonstans. Först tänkte vi fira helt själva, men sen kände vi att det kunde vara trevligt med lite sällskap i alla fall. Vi bjöd hem Rickards kusin och hennes blivande man och deras två barn som är i samma ålder som våra för lite lek och lunch. Det blev full rulle hela förmiddagen med massor av bus, barnen gjorde sitt bästa för att schakta bort gräsmattan där det ska bli sandlåda snart.

Rickard ville ha sill och potatis till lunch, jag tycker inte att det är supergott men har full förståelse för midsommarkänslan över det hela så det blev en kompromiss: fransk potatissallad, varmrökt lax, tre sorters sill, ägghalvor och en kall sås med fetaost och gräslök - mycket gott och inte så mycket att förbereda. När Irma sovit middag packade vi ihop lite fika och åkte till Vialas midsommarfirande. Fiskdamm, fika och dans kring midsommarstången i strålade solsken var mycket trevligt. August var mycket stolt över sin krans och Irma avskydde sin, precis som jag anat... Tur att jag lade ner mest energi på Augusts krans, Irma fick blommorna som blev kvar. Bilder finns i inlägget nedanför, lägg märke till att jag matchat färgen på blommorna i kransen med färgerna på Augusts kläder ;-). Om det är någon som noterat att August verkar ha samma finkläder för det mesta vid alla festliga tillfällen så ka jag bekräfta att så är fallet. Jag tycker att det är extremt svårt att hitta fina finkläder till honom, som inte har fula tryck, ful modell eller ser alldeles för grabbiga ut. Så nu har det blivit så att jag varje vår och höst har köpt en uppsättning som då har fått vara lite dyrare om det är det jag har hittat och sen har han fått köra på det ett tag, som på våren så blir det hans födelsedag, kanske förskoleavslutningen, midsommar och några fler kalas. Det funkar rätt bra för hans del också eftersom han inte är jätteförtjust i nya saker. Jag ser till att han gillar det jag har köpt och sedan behöver vi bara säga att han ska ha sina finkläder på sig och så vet han vad han ska ha på sig. ibland hittar jag någon mer skjorta eller så, men jag är rätt kräsen så det är svårt. Till Irma är det lättare, det finns mer att välja på och det är (oftast) billigare.

Det där var ju en parentes, jag skulle ju fortsätta med midsommarafton. Rickards kusin med familj åkte hem ganska tidigt från firandet eftersom deras yngsta son inte mådde bra. Vi träffade på min kusin och följde med dem till deras stuga som ligger precis i närheten. Jag tyckte att det var mysigt att träffa lite släkt och barnen var överlyckliga - August fick åka båt och Irma fick gosa med lite hundar (hon är absolut hundtokig) och bada i sjön. Det var 17 grader men hon är ingen badkruka, hon skrev tills hon fick hoppa i och hon tyckte om det.

Vi kom hem strax före sex, gav barnen mat och de somnade tidigt. Rickard och jag avslutade kvällen med en film, räkor och kladdkaka (inte samtidigt). Hur mysigt och lugnt som helst och hela familjen var så nöjda!

Inga kommentarer: