lördag 5 februari 2011

Status lördag

Mår inte så bra, har nog trott att jag är friskare än jag verkligen är idag. Jag gick en sväng på stan med August på förmiddagen och så har vi varit och fikat hos min storebror med familj på eftermiddagen. Efter det var jag däckad och min hosta gör riktigt ont! Men det är så svårt att ta det lugnt.

Jag läste ett blogginlägg nyss, det var skrivet av en ganska nybliven bonusförälder som tyckte att det var en stor omställning att ta sig iväg någonstans med två barn mot att bara själv slänga sig i bilen. Det är ju alldeles sant, men jag undrar om inte den bonuspappan har bättre koll på läget än jag har - jag har absolut inte vant mig vid den omställningen än, efter snart fyra år. Visserligen räknar jag alltid in massor av tid när jag planerar att vi ska göra något, så då är jag förberedd, men ibland kan jag ändå tro att vi ska kunna göra spontana saker typ NU. Som idag, August och jag kom hem från stan halv ett, då hade Rickard och Irma smygbörjat äta lunch, vi skulle på toa och tvätta händerna innan vi kunde börja äta och jag trodde på fullaste allvar att vi skulle kunna vara hos min bror klockan ett (för ju tidigare vi kom dit, desto piggare skulle Irma vara). Allvarligt? På mindre än en halvtimme skulle alltså fyra personer äta lunch, minst en (kanske två) person skulle helsaneras, en blöja skulle bytas och nya "innekläder" skulle på, ett kök skulle saneras, vi skulle klä på alla ytterkläder (ganska mycket ytterkläder eftersom vi inte bara skulle ut till bilen utan även vara utomhus), hämta vagn och Augusts skidhjälm i källaren, packa in det + alla oss i bilen och sedan åka till min bror. Tror ni vi hann? Jag är bra på att planera, men jag kan fasiken sakna alla spontana saker man gör utan barn (eller snarare utan packning). Men jag vet att det blir bättre, innan Irma föddes kunde vi spontanåka iväg utan mer packning än min handväska så det kommer en tid när vi inte behöver vagn, blöjor och extrakläder och när båda barnen kan klä på sig själva och springa ut till bilen.

Ikväll är det Melodifestivalen, mysigt!

1 kommentar:

Martina sa...

Krya på dig!