fredag 21 januari 2011

TGIF!

Jag gillar alltid fredagar, men jag måste erkänna att de är ännu lite mysigare efter en jobbvecka. En vecka på jobbet och jag redan arbetsskadad - försöker trycka F3 för att publicera blogginlägg och statusuppdateringar på Facebook (ni som skriver journaler i BMS vet vad jag menar).

Jag vill varna för att det här kan bli ett pensionärsinlägg som mest kommer att handla om krämpor och sjukdomar, men jag kan ju försöka få in lite annat också.

Igår var jag hos tandläkaren, jag går dit med drygt ett års mellanrum. Inte för att jag är så himla duktig och bokar tid, utan för att de skickar små kort och kallar dit mig. Jag gillar inte att gå dit. Det beror inte på att jag är rädd för att gå till tandläkaren, för det är jag inte, utan för att det är så dyrt. Jag har tyvärr begåvats med dålig tandkvalitet så trots att jag borstar tänderna tre gånger om dagen, tar fluortabletter lika ofta, använder tandtråd i stort sett dagligen, inte småäter samt alltid tar sockerfritt tuggummi efter maten så har jag ofta hål. Tandläkaren säger att allt inte beror på hur man sköter sina tänder, det är genetiskt också och det finns de som inte alls är noga med tandhygienen och som ändå aldrig har hål. Fast förutom att jag har hål lite då och då så brukar jag få beröm för hur jag sköter mina tänder - jag har till exempel aldrig haft tandsten (som enligt min tandhygenist har mer att göra med hur man borstar sina tänder) och det är ju bra. Tyvärr spelar det inte så stor roll om hålen beror på dålig tandborstning eller dåliga gener - det är lika dyrt ändå. Den här gången hade jag ett hål, som tyvärr sitter liksom mellan två tänder så att båda tänderna behöver lagas. Då får man betala för två hål - hurra! Jag fick ett kostnadsförslag på 2690 kr och det var ändå efter att jag hade betalat undersökningen. Kul...

Nästa två punkter i ämnet krämpor och sjukdomar är att jag halkade och slog omkull i morse när jag skulle lämna på dagis samt att förskolan hade satt upp en lapp om att det går löss där - härligt... När jag ramlade omkull (det gjorde faktiskt ganska ont) så småskrattade August lite och sa att jag skulle vara försiktig och gå på gräset istället för på isen - för det gjorde han.

Den sista punkten på listan är Irmas återbesök på barnmottagningen. Läkaren blev nöjd när han såg att hon tar sig fram nu, men konstaterade att hon är lite sen för sin ålder - dock inom det normala. Han tycker fortfarande att hon är liten och växer lite dåligt så på måndag ska hon få gå dit igen och ta lite prover. Sköterskorna har kollat vilken arm som har bäst kärl och så fick vi med bedövningsplåster att sätta i armvecket och på ena handen en timme innan provtagningen. Lilla skruttan, det känns jättejobbigt att hon ska stickas. Det är en annan sak med vaccinationssprutorna, de går så fort, men ska man ta prov så måste ju nålen sitta där en stund. Hoppas bedövningen hjälper lite i alla fall. De ska kolla gluten, sköldkörteln och någon tillväxtfaktor, men läkaren sa att han inte förväntar sig att proverna ska visa något oroande. Till slut skulle han lyssna på hennes hjärta. Han lyssnade och lyssnade. Och lyssnade. Och lyssnade. Och så hade han hittat en blåsljud på hjärtat också. Nämen det var väl toppen! Verkligen. Så nu ska det följas upp också. Men det behövde tydligen inte vara så allvarligt, det var viss rätt vanligt. Bara ett hål i hjärtat eller någon klaff som läcker - låter ju lugnande...

Annars går hon från klarhet till klarhet nu. I förrgår reste hon sig mot en grind, igår gick hon med gåvagnen och idag satte hon sig upp från magliggande.

Nu väntar en ganska lugn helg, vi ska mest vara hemma. Jag ska träna lite på det här underbara (hmm) underlaget - får kanske bli 10-15 vändor i allén - kul, och på söndag ska vi ta med vår kompis Jonas till Finspångs badhus. Irma ska får vara några timmar hos mina föräldrar, hon kommer bara att frysa annars. Det blir första gången hon är borta mer än ett par timmar, nu gissar jag att det blir både förmiddagssömn, lunch och eftermiddagssömn hos dem. Vi får också sällskap av familjen Eliasson, det blir kul! Så det är väl mest imorgon vi ska vara hemma då, men då blir det hellugnt och på söndag är det ju en mysaktivitet.

2 kommentarer:

Titti sa...

Jobbigt med lilla Irmas provtagning. Mendet blir ju skönt sen när provsvaren kommer och är bra! Men lite förvånande att dom ska ta proverna venöst. På vår barnklinik tar dom kappilärt (stick i fingret) tom på storebarnen. Det gör inte lika ont, och blodet får man liksom trycka lite lätt ut ur en fingertopp ner i ett rör. Som när man tar ett blodsocker.
Jaja hoppas det går bra i vilket fall! :)
Kram

Psst... såg direkt att det var ett Tubbie bröd och inte nån sablans pizza!

Mia sa...

Tittar runt lite i din fina blogg och vill lämna ett avtryck :-)