lördag 1 januari 2011

Nyårsfirandet

Vi hade det så himla bra igår kväll, ett jättelyckat nyårsfirande! Hela familjen utom jag sov middag på eftermiddagen och var pigga och laddade när vi skulle åka. Medan de sov passade jag på att fixa och dona lite, packa lite saker och göra mig i ordning i lugn och ro. Jag målade tånaglarna, rakade benen och tog en lång dusch. Eftersom jag varken skulle vara barbent eller barfota så var det ju knappast någon som skulle se varken mina nyrakade ben eller nymålade tånaglar, det är bara det att det är sådant som gör att jag känner mig fräsch och iordninggjord.

Vi åkte iväg strax före fem och var först på plats, bra eftersom vi hade ansvar för välkomstdrinken. De andra familjerna droppade in, förutom en familj som låg hemma med vinterkräksjukan, och till slut var det tre treåriga killar, sexåriga Timmy som är värdparets son och så bebisarna Irma och Maja. Killarna började leka direkt och hade jättekul trots att de aldrig lekt alla tillsammans förut. Timmy var jättesnäll med småkillarna och det funkade hur bra som helst! Förutom lite pauser för maten så lekte de i stort sett självständigt hela kvällen, inte förrän vid tiotiden var det två av killarna som blev lite oense - men då hade de lekt i fem timmar! De hade tillgång till film i ett sovrum så att de kunde koppla av lite, men mest for de runt och lekte.

Irma hade lite svårt att komma till ro, men strax efter åtta sov både hon och Maja i ett varsitt sovrum i källaren, Irma fick vi sedan väcka när det var dags att åka hem. Jag trodde aldrig hon skulle sova så bra, hur skönt som helst!

Alla killarna höll sig vakna till tolvslaget och de hade väntat och väntat på fyrverkerierna. Jag är inte jätteförtjust i fyrverkerier; jag är rädd att de ska fara iväg åt fel håll så att någon blir skadad eller att det börjar brinna och så mår jag lite dåligt vid tanken på alla tungmetaller som bara skjuts iväg rakt ut i miljön liksom. Det är ju fint med fyrverkerier, det kan jag inte förneka, men jag skulle aldrig köpa det själv. Vid tolvslaget gick vi ut allihopa (utom bebisarna såklart, de fick vara inne och sova med babyvakterna), skålade och såg alla fyrverkerier. Familjens hund var hur cool som helst (han var också kvar inne, med radion på) och det var ju skönt.

Sedan var det dags för oss att åka hem, vi kände att både August och vi behövde komma i säng. Irma såg oroväckande pigg och glad ut när hon blev väckt så jag var rädd att hon inte skulle kunna somna om när vi kom hem. Det gick dock jättebra, lite amning och speldosa så sov hon sött sedan. August somnade nog i samma ögonblick som han lade huvudet på kudden och sov till elva (!) i morse, han vaknade bara en kortis vid halv sju och flyttade in till oss. Irma var dock inte lika morgontrött, hon hade ju sovit ungefär som vanligt och vaknade av August vid halv sju och ville inte somna om så hon och jag fick gå upp och morgonmysa i soffan. Jag passade på att sova lite med henne på eftermiddagen nu istället.

Idag har vi haft en jättemysig dag! Jag har varit ute på årets första löppass, annars har vi mest lodat runt här hemma och fixat med lite allt möjligt, bland annat så åkte granen ut. Lite tomt blev det, men ganska skönt eftersom den barrade en del. Och jag har dessutom varit lite allergisk mot den så nu kanske mina ögon kommer att må bättre.

Jag har vissa funderingar på att skriva en liten nyårskrönika, tänkte stjäla idén från en annan blogg jag brukar läsa. Vi får väl se om jag orkar ikväll, tills dess får ni nöja er med lite bilder från gårdagen:

Killarna minglar med välkomstdrink och snacks

 Det visade sig att Maja har nästan samma röstresurser som Irma så middagen blev ganska livlig...

 Avkoppling framför Lilla Röda Traktorn

Gott Nytt År!

Fyrverkerier (och lite regndroppar på linsen)

Inga kommentarer: