lördag 15 januari 2011

Lillskrutta

Jag är så glad för att det känns som att Irma mår så bra nu. Hon är pigg, glad och nöjd, hon fixar och donar och sysselsätter sig själv och hon är nästan inte alls blyg längre utan törs vara på golvet och leka även när vi är hemma hos andra. Fortfarande kan hon kanske lite mindre än de flesta barn i hennes ålder, men nu känner jag mig ganska trygg i att hon ändå utvecklas som hon ska.

Hon tar sig fram med bra fart nu och klarar även höga trösklar - häromdagen fick jag sällskap i duschen av en pyjamasklädd liten tjej som var helt obekymrad över att hon blev plaskblöt. Folk frågar om jag ångrar att jag gått och väntat på att hon ska lära sig att ta sig fram nu när hon är överallt och man får plocka och passa - men det gör jag verkligen inte! Det är så himla skönt när hon är nöjd och sysselsätter sig själv när vi till exempel lagar mat, förut skrek hon ju så fort man satte ner henne och det var superstressande. Hon kan fortfarande inte sätta sig upp själv (men det händer att hon gör det i sömnen) och hon reser sig inte själv (men det skulle hon nog kunna om hon inte var så himla försiktig/feg), men hon går gärna om man håller i henne och hon börjar gilla att stå själv mot saker. Gåvagnen gillar hon inte alls, hon blundar och släpper taget.

Än så länge så tror jag inte att hon säger några ord. Visserligen säger hon "mama" fler gånger om dagen, men jag tror inte att det är mamma hon menar. Hon säger annat också som skulle kunna tolkas som till exempel "tack" och "där", men jag tror som sagt inte att det är medvetna ord. Men August hade bara sagt ett ord när han var ett år och sedan har han varit jättetidig med talet så det är nog inga som helst konstigheter.

Hon förstår ju vad man säger, hon tittar på till exempel lampan, pappa och August om man frågar var de är - hon pekar dock inte. Ordet "nej" förstår hon också, men hon gör gärna saker hon inte får eftersom hon tycker att det är roligt att höra när vi säger nej. Men då håller hon koll på att vi ser när hon gör det förbjudna först, så att hon får effekt ;-)

Nu när hon börjar röra på sig har hon fått bra aptit också, idag åt hon en hel 8-månadersburk med mat + en burk fruktpuré till efterrätt - så mycket har hon aldrig förr ätit.

Hon är ganska hårdhänt jämfört med hur August var när han var bebis. Han var väldigt försiktig med saker och han har alltid varit väldigt mjuk mot djur. Inte Irma. Hon bankar och slår på saker, härjar och gapar, sliter och drar och är överlag lite mer "brutal" än August var. Häftigt att de är så olika och så egna individer redan från början!

Tänk att hon snart blir ett år, vår lillskrutta!

 Busar med Edvin och Majas pappa Jonas

Inga kommentarer: