onsdag 12 januari 2011

Kvällsmys

Ikväll har jag kvalitetstid med mig själv, kan man säga så? Rickard har snöjour och är ute och plogar, barnen sover. Har nattat en trött och lycklig liten kille som för första gången har provat att spela spel på datorn idag. Han byggde en fontän tillsammans med Byggare Bob och var mäkta stolt! Det var han också över sitt glittriga nagellack som han har fått påmålat på naglarna både på fingrarna och tårna.

Jag blev faktiskt lite förbannad på pappan i måndagens Familjen Annorlunda som menade på att "pojkar inte ska ha nagellack" - oklart varför. Men att hans treåriga dotter sminkade sig med mascara och puder var visst helt i sin ordning? Sådant är lite skrämmande tycker jag, men så finns det ju också folk som på fullaste allvar tycker att det är ett stort problem om deras son vill vara lucia istället för tomte på förskolans luciatåg. Hjälp!

Jag tycker att det är jätteviktigt att inte göra onödigt stor skillnad på killar och tjejer. Om August vill ha rosa kläder och glitter så får han det, men jag skulle inte köpa rosa kläder till honom bara för att visa att jag är så himla öppensinnad. På samma sätt kommer Irma också att få ha rosa och glitter om hon vill, jag tror inte att tjejer får problem med självkänslan bara för att de har prinsessklänning. Jag tror nämligen att man kan bli en stark tjej även med rosa kläder, de som absolut förbjuder sådant tror jag är lite fel ute i genusdebatten. För mig handlar det mer om att inte dela upp saker så mycket, varken kläder, färger eller leksaker, och att se till att uppmärksamma personen - inte prestationen. Att inte tysta ner tjejer och låta killar få bete sig hur som helst för att "killar är ju som de är" känns som en självklarhet, men som det ser ut just nu så är inte det något större problem i vår familj eftersom vi har en ganska försiktig liten kille och en ganska högljudd tjej - men det kan ju ändra sig.

Men det är inte alltid lätt. För min del skulle August gärna få gå i rosa klänning till förskolan om han vill det, men vissa barn får ju lära sig redan tidigt vad som är "tjejfärger" och "tjejkläder" och jag vill ju inte att han ska bli ledsen om någon retar honom. Allra helst vill jag ju att han ska vara så stark i sig själv att han inte ska bry sig om vad andra tycker, men det är ju inte så lätt. Han har gått i tofs till förskolan och då svarade han bara att han tyckte att det var fint när han fick höra att det var för tjejer. Han har ofta röda kläder (vilket jag i och för sig tycker är en väldigt "neutral" färg, men det finns det tydligen delade meningar om) och han klär gärna upp sig i halsband och armband. Men jag har inte låtit honom gå dit i klänning. Det skulle krossa mitt hjärta om jag går iväg med en lycklig och stolt liten kille som sedan blir ledsen och besviken över att kanske inte få höra att han är så fin som han känner sig. Kanske skulle han kunna stå på sig och lita på sin egen åsikt, men i alla lägen vågar inte jag chansa.

Jag försöker inte göra August "tjejig" och jag undviker inte rosa kläder till Irma utan jag försöker att köpa fina, sköna kläder till båda barnen. De får också möjlighet att leka med många olika sorters leksaker, vilket innebär att de kan välja det de gillar. Jag skulle aldrig fundera i banor som att jag inte skulle kunna köpa en docka till August eller en traktor till Irma, utan om det är leksaker som jag tycker är onödiga eller olämpliga så gäller det båda barnen.

Men en sak som är spännande är att rätt så många verkar tycka att det är helt OK med "tuffa" tjejer som är klädda i blått och som gillar att snickra, men att det är helt fel att låta en kille gå klädd i prisesskläder. En tjej kan ärva storebrors blå overall, men lillebror måste få nya kläder eftersom det bara finns rosa kvar efter storasyster. Varför är det så?

5 kommentarer:

Hanna W sa...

Vilket himla bra inlägg! Kramar

catarina sa...

Jag är glad att min dotter är tjejjig...jag gillar det, å det bästa av allt är att hon själv väljer att vara det:)

Isa sa...

Jättebra sagt (eller ja, skrivet), Marie! Heja August och Irma! Har ni läst Per Gustavssons böcker om prinsar och prinsessor? De ska vara bra (har jag hört, jag har ju dessvärre ingen i rätt ålder att läsa dem för, inte för att åldern spelar någon roll egentligen, men ändå....)I alla fall så verkar både prinsarna och prinsessorna vara som precis som de vill där, befriade från könsrollerna! =)

Titti sa...

Arvid gillar också nagellack och får silverglitter, precis som syrran. Det måste vara jättejobbigt att vara brorsa och få höra alla komplimanger syrran får om hur fin hon är i spetsar, glitter, rosa, tiaror och halsband. Nu gillar ju Arven Cool mer än Fin. Men vill han vara fin såfår han det! :)

Nissetroll sa...

Till Isa:
Vi har läst en av prinsessböckerna och den var rolig. Jag gick in på AdLibris och kollade nu och han har ju skrivit massor av böcker! Jag visste inte att det fanns så många, på biblioteket står inte barnböckerna i bokstavsordning. Jag ska nog beställa några, de verkar jättebra! Tack för tipset!