söndag 2 januari 2011

En vit jul?

Det har skrivits mycket, bland annat på Facebook, om barns rättigheter till en vit jul - alltså en alkoholfri sådan. Jag håller absolut med om att det är oerhört tragiskt att det finns barn som inte får uppleva en fin jul på grund av alkoholens negativa effekter, julen är ju en tid som ska fyllas av glädje, trygghet och gemenskap - inte oro och obehag. Tyvärr tror jag inte att sådana här kampanjer leder till någon större förändring - de föräldrar som dricker för mycket kommer att göra det ändå. Jag har funderat fram och tillbaka på det här sedan det började cirkulera på Facebook. Generellt tror jag att folk bara slentrianmässigt klickar på sådana här saker utan att tänka så mycket på det, sedan kan man läsa på deras status att "XX kommer att delta i En vit jul" och jag är i många fall dessutom tveksam till att de verkligen kommer att göra det. 

Efter att ha grubblat på frågan ett bra tag så har jag kommit fram till följande:

Jag lider verkligen med de barn som upplever detta! Själv har jag inga problem med om några i sällskapet vill ta en öl och/eller en snaps till julmaten till exempel, men det är väl för att jag själv aldrig behövt uppleva onyktra föräldrar. Jag vet ju att de vuxna drack lite till maten och så när vi firade midsommar, hade kräftskiva och liknande, men det måste ju ha varit måttligt eftersom jag inte har några minnen av att det skulle ha varit obehagligt. Däremot så vill jag att åtminstone en av oss (Rickard och mig) alltid ska vara helt nykter och körbar för att det inte ska finnas någon risk att man brister i uppmärksamhet på grund av alkohol. För även om man dricker måttligt så finns ju risken att man blir lite påverkad. Jag har mycket svårt för folk som är onyktra i barns sällskap och jag själv dricker inte när mina barn är med, däremot så skulle jag inte låta bli att åka på en middag där det serveras alkohol och när vi har gäster bjuder även vi på öl, vin eller liknande. Dock så skulle jag kunna dra mig för att ta med barnen till en middag om jag visste att någon av gästerna hade tendens att dricka för mycket och jag skulle definitivt åka hem om jag på en middag eller en fest upplevde någon som obehagligt alkoholpåverkad.


Och om det där med de nya rönen om att man ska kunna dricka ett eller två glas vin när man ammar; det må så vara att inte barnet blir alkoholpåverkat av det, men om jag drack två glas vin så skulle jag definitivt inte vara lämplig att bära omkring på en bebis! Jag dricker så sällan att jag absolut skulle bli påverkad, men det spelar ingen roll för jag har ändå nolltolerans mot alkohol vid amning - oavsett vad socialstyrelsen än säger.

1 kommentar:

catarina sa...

Håller med vid graviditet och amning dricker man inte!