torsdag 30 december 2010

Ytterligare ett år till ända...

No more champagne

And the fireworks are through

Here we are, me and you

Feeling lost and feeling blue

It's the end of the party

And the morning seems so grey

So unlike yesterday

Now's the time for us to say...

Happy new year

Nåja, lite muntrare hoppas jag att vi känner oss imorgon men det är en fin låt - jag gillar Abba. Nu tvivlar jag på att jag kommer att vara vaken vid tolvslaget, men jag kan ju försöka. Vi går väldigt sällan bort på kvällarna, vi brukar till och med tacka nej till våra föräldrar. Det beror inte på att vi är så himla osociala utan på att vi har barn som inte somnar var och hur som helst och att vi därför behöver våra kvällsrutiner. Däremot funkar det jättebra att bjuda hem folk då barnen (oftast och hittills, peppar peppar och allt det där) är ganska lätta att lägga och somnar hyfsat tidigt. Då brukar vi göra så att vi äter alla tillsammans, sedan lägger vi barnen och fortsätter sedan att umgås med våra gäster. Annars åker vi hem till folk på dagtid och så har vi ju en del härliga vänner som gör det enkelt för oss och bjuder hem oss på lunch på helgen ;-).


Men nu ska vi försöka oss på att gå bort en kväll och då ska det ske ordentligt...Vi ska på nyårsfest hos ett par kompisar och det blir 10 vuxna och åtta barn, samtliga yngre än sju år så det lär ju bli full rulle! Det är en sexårig kille, en på fem, tre treåriga killar, en tjej på 2,5 år och så Irma och Maja som är lika gamla. Jag ska erkänna att jag är lite nervös, men vi har en strategi och lite reservplaner så det ska nog gå bra. Vi ska se om August vill sova lite middag imorgon så han orkar vara uppe en stund på kvällen för honom ska vi inte försöka lägga borta. Irma ska vi försöka lägga på sängen hos de vi ska vara hos, alternativt försöka få henne att somna i vagnen. Det funkar inte alls att ha henne uppe längre än vanligt, vi provade när vi var hemma hos mina föräldrar i höstas (den enda gången det senaste halvåret som vi provat att komma hem senare än sju en kväll) och då skrek hon hysteriskt. Somnar hon inte alls och är ledsen så får vi helt enkelt åka hem. Somnar hon så är vi kvar så länge August är skapligt pigg och glad.

Det blir trerättersmiddag så jag hoppas att vi hinner vara kvar och äta alla rätterna, men om vi missar desserten så får vi väl gå på den oöppnade Alladinasken som är kvar här hemma... Vi står för desserten imorgon, det är smidigt när alla kan bidra med något. Jag vet inte vad det ska bli för förrätt, men till huvudrätt blir det något kött tror jag och till dessert har vi bakat schweizernötskaka som ska serveras med glass och grädde, den brukar bli godkänd. Det ryktas dessutom om ostbricka, men när ska vi hinna med att äta allt?

Nu är det sovdags, har varit en hård dag. Jag har donat med ett par mindre roliga ärenden och dessutom haft tankarna på min gammelmormor Iris som begravdes idag. Eftersom begravningen var i Göteborg fick vi inte ihop det rent praktiskt, annars hade jag gärna velat vara med. Dagen fullbordades med ett ganska hårt styrka- och spänstpass med grabbarna/gubbarna från klubben så nu är jag slut både i kroppen och huvudet. Bäst att slå ihop datorn och ladda inför morgondagen med lite sömn.


Inga kommentarer: