onsdag 29 december 2010

Lite ångest

Sitter och betalar lite räkningar och det ger mig lite ångest. Visserligen räcker pengarna till räkningarna och det är inget på kredit och inget (inte så mycket i alla fall) onödigt, men det är ändå inte så kul att se hur lite det blir kvar. Men sådan är verkligheten som föräldraledig och jag har bara tagit ut tre dagar i veckan hela året för att spara dagar. Jag jublade lite åt hur mycket pengar jag skulle få sedan när jag började jobba, tills Rickard påminde mig om att då ska ju han vara hemma så den sammanlagda inkomsten ändras ju inte så mycket. Han har högre föräldrapenning än jag och dessutom ska man ju ta ut flera dagar när barnet har fyllt ett år, men eftersom jag jobbar 75% så går det ungefär jämnt upp. Men jag ska inte klaga, vi behöver inte svälta och det är ett privilegium att bo i ett land där man kan vara föräldraledig så pass mycket som vi kan i Sverige.

Igår hade vi det sista "julfirandet" då Rickards föräldrar, hans syster med familj samt hans mormor och morfar var här på lunch, fika och julklappsbyte. Äntligen fick August sitt efterlängtade stora lokstall till Briojärnvägen! Till Irma hade vi mest önskat presentkort hos Per-Arne (en fotograf här i stan) i julklapp. Det har hon fått från flera håll till ett sammanlagt värde av 1400 kr - perfekt! Det har varit mysigt att ha lite folk här hemma ett tag nu, men det var skönt att möblera tillbaka i alla rum och August var glad över att långbordet i lekrummet försvann.

Jag har nyss kommit hem från massage, mycket välbehövligt! Rickards kusins fru har utbildat sig under hösten och eftersom de bor bara fem minuters promenad från oss och hon dessutom har tid på kvällar så bestämde jag mig för att ta mig råd att få lite massage. Det var jätteskönt, men mina muskler var så himla ömma och onda så jag bokade en tid till för att få lite ordning på min rygg och nacke.

1 kommentar:

Titti sa...

Jag försöker också se det så, vi får vara glad att vi får vara hemma så länge, att vi är mätta, hela och rena, nåja, ibland rena iaf ;)