fredag 10 december 2010

Lite smått och gott

Får se om jag hinner/orkar blogga mer sedan, nu ska jag slå inte lite julklappar så här kommer bara några små punkter:

  • Irma har lärt sig att flytta från sittande till magliggande idag. Ett framsteg tycker jag, hon är jättearg - hon vill inte alls ligga på mage...
  • Hon har fått en till liten tagg i munnen
  • Jag tycker att det är så himla bra med förskola/dagis, barnen lär sig så bra saker där. Exempel: Om man frågar August vad han önskar sig i julklapp så svarar han "kobajsblod". Han gillar också ramsan som de kör stenhårt med: "Tjejerna är bra, men killarna är bäst! Och xxxx (sätt in valfritt namn) är bara ruttet fläsk!" Och eftersom barnen inte gillar att bli kallade ruttet fläsk av sina kompisar så svarar de oftast med ett "Dumma dig!" - vilket inte är tillåtet att säga så då kan det hända att man bli så arg så man får för sig att spotta på den som säger det. Och det är ju såklart inte heller en tillåten handling så då blir man förbannad och lappar till den som spottade. Sedan är kaoset ett faktum. Hur har jag kunnat överväga att bli förskolelärare?
  • I övrigt så har August sedan han började på dagis lärt sig att det inte är gott med: äppelskal, lök, kanter på mjukt bröd samt gulan i kokta ägg.
  • Jag ska nog ändå tillägga att jag gillar förskolan, på riktigt alltså.
  • Jag har gjort ett fynd och inhandlat ett par mopsbyxor till Irma, en tunika till mig och en tröja till August för sammanlagt 500 kr, från Meandi. Ordinarie pris var drygt 800 kr.
  • Jag har kastat massor av pepparkakor från förra året idag, imorgon ska vi nämligen baka nya.

1 kommentar:

Marie sa...

Hej Olivers mamma här från förskolan. Råkade hitta din blogg o blev så full i skratt då jag läste ditt inlägg om vad de lär sig. För jag hade lika gärna kunnat skriva det själv. Killar är bäst o tjejer är ruttet fläsk går flitigt här hemma också (dock blir oliver lite osäker då man påpekar att mamma är tjej). Likaså har vi fått en totalvägran på lök o ägg gula här hemma. Ibland undrar vart de får allt ifrån o kommiskt då det är precis samma saker hihi. Hoppas ni har haft en trevlig jul helg Mvh Olivers mamma Marie