söndag 12 december 2010

Fullt

Jag känner mig lite frustrerad och vet inte riktigt var jag ska börja, jag har så mycket uppslag till blogginlägg i huvudet. Tankar och åsikter kring en massa ämnen, och så vill jag skildra vardagen i alldeles vanliga inlägg. Tills vidare får det bli vardagsinlägg, det är så lätt att glömma små mysiga händelser och härliga samtal och kommentarer om man inte dokumenterar det hela på en gång. Jag sparar ju det jag skriver för att kunna ta fram och läsa längre fram och då känns det mer prioriterat att skriva om sådant just nu, även om det kanske är tråkigare läsning.

Just nu är jag inte på diskussionshumör heller. Jag står alltid för vad jag skriver och jag brukar hålla mig till ämnen som jag lika gärna skulle kunna diskutera i lunchrummet på jobbet, men när jag skriver om mina åsikter så är det alltid folk som lyckas tro att jag försöker såra dem personligen och just nu orkar jag inte ge mig in i någon sådan diskussion. Men jag har ett inlägg nästan klart om lite sådant, får se när jag lägger ut det.

Helgen har varit ganska fullspäckad och tidvis intensiv, men har på något sätt mest känts mysig och lugn ändå. Rickards föräldrar ringde i torsdags och frågade om de fick ta hem August från fredag till lördag. August ville det så i fredags eftermiddag kom de och följde med när jag hämtade på dagis och sedan åkte August med dem hem. Han skulle åka spark, baka och åka traktor så han var så glad! Rickard och jag passade på att slå in julklappar hela kvällen och igår förmiddag när jag var ute på distanspass gick Irma och Rickard ner på stan och julshoppade lite. Jag sprang fram och tillbaka till Forssjö, men det var kortare än jag trodde så det blev en extrasväng också. Jätteskönt, men jag var väldigt trött i ljumskarna när jag kom hem för det var lite tungt med nysnön även om det bara var några centimeter. Jag blev i alla fall ordentligt "rastad" så jag kunde vara inomhus resten av dagen utan att klättra på väggarna... August kom hem vid lunch och sedan gick resten av dagen åt till att göra julgodis och baka, så nu är vi klara med det. Rickard gjorde knäck, jag Mozartkulor och August gjorde egendesignat godis av marsipan som doppades i choklad och sedan i olika sorters strössel. Medan jag sedan röjde lite så bakade grabbarna pepparkakor och jag vet inte om det var pappan eller sonen som åt mest deg... August hade fått pepparkaksformar av tomten i sin brevlåda så han tyckte att det var jättekul att baka giraffer, krokodiler och kameler. Irma sov gott nästan hela tiden när vi andra fixade.

Jag och August gick över till grannarna med lite godis innan det var dags att bada båda barnen, äta tacos och natta trötta små hjältar. En rakt igenom bra dag, inte ens ett enda treårsbråk!

Idag var jag ute på golfbanan och körde 12 km skidor på förmiddagen, medan resten av familjen var ute i trädgården. Innan jag åkte körde jag upp ett spår i trädgården så att August skulle kunna åka lite skidor han också. Undrar om det var någon som såg mig och om de trodde att det var ett seriöst pass jag körde i trädgården?

Eftermiddagen idag har varit min och Augusts och den blev fullspäckad. I morse var det ett brev från tomten där han skickade teaterbiljetter, så vi var på teater på biblioteket. Det gillade August, men först ville han inte åka dit - det skulle vara mycket roligare med en konsert sa han (han är inte så förtjust i nya saker och konsert har han varit på förut). När vi väl var på plats så var det i alla fall roligt och efteråt fikade vi. Det var fler än vi som gjorde det och nästan alla barn valde glass, det känns ju verkligen som glassväder... Vi hann med att sitta i myshörnan och läsa böcker en stund också innan det var dags att åka.

Nästa anhalt var simhallen och simklubbens julavslutning där August skulle gå med i luciatåget som tomte. Jag trodde nog i ärlighetens namn inte att han skulle våga, men han var lovad att få hålla en av mina simmare i handen - de känner han eftersom han brukar vara med och bada ibland när jag har träningen - så han hade sagt innan att han skulle vara med. Och det var han också, det var hur fint som helst. Jag ska lägga ut bilder från hela helgen någon gång under kvällen, så ni får se.

Efter luciatåget var det dags för tävling som avslutades med duell mellan simmare och tränare - vi vann! Jag fick också en jättefin tomte och ett gulligt kort av mina simmare. Hade jag haft mer tid och ork så skulle jag definitivt fortsätta som tränare för simmarnas skull, jag gillar dem!

Det var en trött mamma och son som åkte hem efter en mysig eftermiddag, så ikväll blev det lite strul innan sovdags, men det kan vi glömma när resten av helgen varit så lyckad!

Förresten, ni som har Vi Föräldrars tidning Första Året som kom ut nu i dagarna kan kika på sidan 49, där finns en liten bild av vår familj och lite text om Irma.

Inga kommentarer: