lördag 27 november 2010

Julstök

Nu är det adventsfint här hemma, mysigt! Jag tror att jag har en ganska avslappnad inställning till julen, det kom nog efter några hemska år på gymnasiet när jag nästan blev utbränd av skola, julshower (som jag nog styrde upp nästan på egen hand) på ridskolan och allt vanligt firande.

Rickard och jag har pratat lite om vad vi vill göra inför julen och strukit allt som inte känns jätteviktigt, det är inte kul att stressa fram till jul. Det här är en del av vad vi kom fram till:

  • Baka: saffransbröd hoppar vi över, jag gillar inte saffran och vi fikar så sällan (vi har bullar kvar från Irmas dop...). Lite pepparkakor ska bakas, mest för mysfaktorn eftersom jag hittade pepparkakor från förra året häromdagen. Degen köper vi, då blir det lagom mycket och det luktar ändå lika gott. Vörtbröd och knäcke köper vi nog, eller så kanske min mamma bakar något. Får vi lust att baka så gör vi det, me då blir det en bonus.
  • Godis: Rickard vill göra knäck och jag vill göra Mozartkulor, så då gör vi det. Det är också ungefär det som brukar gå åt, det dyker för det mesta upp några chokladaskar också. Det blev lite marsipan över när vi gjorde Fars Dags-tårtan så den kan August skulptera lite av.
  • Pepparkakshus: Planerna gick från egenbakat till att köpa färdiga delar till att hoppa över det helt. August vet inte vad det är så det kan vänta tills nästa år.
  • Mat: Vi ska koka skinka och grava lax, för det vill vi göra. Mina föräldrar åker på att rulla köttbullar och fixa Jansson, resten går finfint att köpa färdigt.
  • Julkort: Många gånger har jag pysslat själv, men i år gör vi som förra året och beställer färdiga julkort med någon fin bild av barnen på.
  • Julpyssel: Nja, de pysslar väl lite på dagis? Och så är det ju (och här kommer en ärlig kommentar från en hemsk mamma) ändå inte så himla snyggt med hemgjort pynt i granen... Om andan faller på så har vi massor av pysselsaker här hemma så då pysslar vi väl lite då. Vi gillar att pyssla, men det ska vara lite spontant - inte för att man "ska".
  • Julklappar: Vi köper lite till varandra och lite till våra föräldrar, inte till syskon. Fast min bror får lite för han har inga barn, annars så får ju alla barn julklappar såklart. Vi är nog klara till våra barn, vi har inte köpt så mycket. De får ju av andra än oss så det behövs inte så mycket även om det finns hur mycket som helst som man skulle kunna köpa. Irma fyller ju dessutom år en månad efter jul så det gäller att spara på idéerna.
  • Paketkalender: Se inlägg nedan.
Jag älskar jul och tycker att det är jättemysigt, men jag vill verkligen inte stressa så det är därför vil bantar ner det hela lite - inte för att vara anti.

1 kommentar:

Sandra sa...

Håller med dig, det behöver inte vara så överpampigt med julen (á la USA), lagom är bäst. Dessutom känns det inte lika stressigt om man sänker garden lite.