söndag 28 november 2010

Första advent

Halvligger och slappar i soffan efter en ganska hektisk helg som lyckligtvis slutade ganska lugnt. Redan i fredags började det höga tempot. Jag är van att ta det ganska lugnt på fredagar, ta en långpromenad på förmiddagen och kanske sova middag med Irma på eftermiddagen eftersom Rickard slutar tidigt på fredagar.

I fredags var vi bjuda på lekdejt så då blev det annorlunda. Jag tycker att det är lite jobbigt med lekträffar även om det är kul, det beror mest på att Irma är så strulig med sin sömn på dagarna och då blir det ett så stort projekt att åka iväg med båda barnen. Det gäller att August ska hållas sysselsatt och inte vilja hänga på mig när jag ska försöka söva Irma, och så är hon lättväckt också. Därför föredrar jag ofta att träffa kompisar (mina eller barnens) med ett barn i taget. Men i fredags var vi alltså bortbjudna och jag inser ju att jag måste försöka ibland och när dessutom inte innebar bilresa där bebis eventuellt kunde somna (för att inte gå att lägga över i vagnen och kunna somna om) utan bara några hundra meters promenad så tackade vi ja. Jag var dock lite nervös eftersom vi var bjudna hem till Augusts sångkompis Ruben, vars föräldrar jag inte alls känner, men Ruben och hans lillebror är gulliga och jag tänkte att det får gå som det går. Men vad skulle jag prata med deras pappa om? Det hela gick bra, men det var full fart och eftersom vi var ute en stund och lekte så hade jag, när vi kom hem, klätt på (och av) både mig och barnen alla lager ytterkläder tre gånger på fyra timmar -puh!

Fredag eftermiddag innebar löpning och adventsstädning, kvällen blev lugn. Igår blev det en heldag i simhallen på tävlingar, jag var dock hemma på 1,5 timmes lunch. Rickard och barnen var på 30-årskalas hos Rickards kusin på eftermiddagen och sedan skjutsade Rickard August till Vingåker där han skulle sova över. Efter många timmar i simhallen var jag jättetrött (men nöjd och stolt över alla duktiga tjejer och killar), men fixade ändå det sista med adventspyntandet när jag kom hem. När Irma somnat blev det tapas och soffhäng. Jag var också tvungen att plugga lite texter och stämmor till adventskonserten jag skulle sjunga på idag.

Så idag blev det lite småplock på morgonen innan det var dags att traska iväg till kyrkan i blåsten. Det gick riktigt hyfsat att sjunga, trots att jag varit förkyld i många veckor nu, men jag blev trött av den långa gudstjänsten som varade i drygt 1,5 timme - tur att inte Rickard och barnen var där.

Men efter adventskonserten var det slut på schemalagda aktiviteter, skönt! Efter lunch stannade Rickard och Irma hemma för att sova (och fixa en rostbiff) medan jag åkte till Vingåker för att hämta August. Vi tog en sväng på slottets julmarknad tillsammans med mamma och pappa, men vi åkte inte i tomteparaden i år eftersom jag tyckte att det var för kallt. Vi fikade lite på slottet och handlade raggsockor, mjukisfika och lite lotter. August vann en dekorerad pepparkaka - den kostade mig endast 40 kronor...

När vi kom hem var det till en adventsfin lägenhet där det doftade underbart, Rickard hade lagat rostbiff, ugnsbakade rotsaker och trattkantarelllsås - supergott! En lugn och skön middag blev det också, det är tyvärr inte alltför ofta det blir så. Vi tände änglaspelet (ett misstag eftersom Irma vägrade äta och bara satt och hoppade och tjöt i stolen och ville ha ljusen) och första ljuset i adventsljusstaken och bara myste - härligt!

Inga kommentarer: