söndag 24 oktober 2010

Om tvätt

Jag har sett att många andra skriver om tvätt på sina bloggar och på Facebooks statusuppdateringar, nu ska jag också skriva om tvätt.

Det finns inte så många fördelar med vårt hus som jag ser det, men en av dem är tvättstugan. Visserligen är det ganska många nackdelar med den också; den är inte alltid ledig, den ligger två trappor ner, ibland måste man plocka bort tvätt efter någon lat hyresgäst, de luktar ibland äckligt sköljmedel om vår tvätt fast vi själva använder parfymfritt och jag får ibland äckliga hund- och katthår på mina kläder trots att vi inte har djur. Men, nu kanske jag ska försöka komma fram till något positivt, jag verkar ha mindre besvär än genomsnittet med stora tvätthögar. Vi tvättar oftast två dagar i veckan och då tvättar vi verkligen undan. Det blir en del tvätt eftersom dagsikläder alltid är tvätt efter en dag, jag tränar en del, vi byter handdukar varannan dag och lakan en gång i veckan, men när vi har tvättat så tar vi rätt på allt och lägger undan. Vi viker all tvätt nere i tvättstugan och lägger in direkt i garderoberna när vi har burit upp den. Stryker gör vi nästan inte alls. Jag hänger upp tvätten så slätt det går och viker den direkt när jag tar ner den, då duger det allra mesta för vi går inte runt i skrynkliga kläder. Det som ser aningens skrynkligt ut när man viker det brukar släta till sig om det får ligga fint vikt i garderoben. Vissa kläder stryker vi ju såklart, till exempel skjortor och en del blusar/klänningar/tunikor/kjolar, men det brukar vi göra när det ska användas. Gardiner och dukar stryker vi också såklart, men det är ju sådant som tvättas så sällan så det är verkligen inget större besvär. När barnen har sovit i spjälsäng har jag strukit sängkläderna också för det ser så fint ut, men annars viker jag bara lakan också.

Vi kan ju inte heller hålla på och småtvätta hela tiden, det vet jag att jag skulle göra om jag hade möjlighet. Ibland är det jobbigt, man får ju planera lite så man har det man vill ha till något speciellt tillfälle rent, men mest är det skönt eftersom det också skulle innebära att det alltid finns lite tvätt att ta reda på.

Om vi flyttar till villa så är jag rätt säker på att jag kommer att hålla på och tvätta lite nästan jämt, så nu njuter jag av att verkligen känna mig färdig med tvätten när vi har tvättat - åtminstone något positivt med allt släpande på all j...a tvätt!

Inga kommentarer: