tisdag 12 oktober 2010

Lite funderingar

Jag har varit jättetrött ett par dagar, den tröttheten tillskriver jag min förkylning samt tre personer: August, Irma och Morgan Alling. Det kanske kräver sin förklaring? Barnen är det inte så komplicerat med, det är bara så att de har tagit på sig uppgiften att tillsammans se till att jag vaknar så tidigt som möjligt och sedan inte kan somna om. Som till exempel i går morse: Irma vaknade och åt 04.40 (då hade jag sovit sammanlagt fyra timmar, hade svårt att somna på kvällen), var sedan vaken en halvtimme. Rickard gick och la sig på soffan för att inte han skulle väcka oss när han gick upp sedan. Irma somnade om. Inte jag. Klockan 05.20  vaknade August (som sov på en madrass bredvid vår säng) och tände vår sänglampa. Jag sa till honom att släcka. Han hävdade att då skulle han inte se något. Jag sa att det behövde han inte eftersom det var natt och om han ville ha tänt så gick det jättebra att gå och lägga sig i sin egen säng på sitt rum, där är det tänt hela nätterna. Han skrek rakt ut. Irma vaknade. Jag väste med min alla argaste röst att han skulle lägga sig ner och sova. Då gjorde han det, bara sådär. Irma var vaken en stund, somnade sedan om. Jag låg vaken 45 minuter och insåg att jag ändå inte skulle hinna somna om. Tänkte gå upp och hinna duscha i lugn och ro innan barnen vaknade. Irma kunde läsa mina tankar och vaknade genast. Fick följa med mig upp och springa i gåstolen när jag duschade. Vi åt frukost, Irma skrek och härjade oavbrutet, ville inte äta och kastade allt på golvet. Jag hade påsar under ögonen. Trodde faktiskt att det bara var något man pratade om, inte något som fanns på riktigt. Nu vet jag att det finns. August vaknade 07.30, ganska utsövd men sur. Satte sig i soffan och skrek att han inte hörde TV:n för att Irma skrek. Jag fick magsår. Over and out!

Morgan Alling har också hjälpt till att göra mig sömnlös. Han har skrivit en bok, Kriget är slut heter den. Egentligen så var jag lite trött på självbiografier skrivna av författare med alkoholiserade författare - hur hemskt det än låter så berörde de mig inte längre. Därför var jag lite tveksam till att läsa Allings bok, men började i alla fall. Sedan var jag fast. Han berörde mig verkligen och det var svårt att läsa lite i taget i boken, jag bara fortsatte och fortsatte. Det blev några ganska (väldigt) sena kvällar som bidrog jättebra till min trötthet, tur att jag läser ganska fort så att boken tog slut.

Kanske skulle göra en liten boktipslista nu när hösten är här och det är hur mysigt som helst att läsa (eller mysigare än vanligt, jag läser alltid massor). Den här listan är utan inbördes ordning:

1. Morgan Alling - Kriget är slut
2. John Ajvide Lindqvist - Lilla stjärna
3. Louise Boije af Gennäs - Högre än alla himlar
4. Hillevi Wahl - Hungerflickan
5. Katarina Wennstam - Alfahannen (läs även Smuts och Dödergök)
6.Åsa Lantz - Vart tog den söta lilla flickan vägen?

2 kommentarer:

Maria sa...

Alwin och Maja har också konstiga nätter nuförtiden! De sover oftast bra och har gjort sedan de var små, men nu kan de liksom rivstarta mitt i natten.. Hoppas det går över snart...

Anonym sa...

Skrev en kommentar här igår men den fastnade tydligen inte.. Jag tycker mycket om din blogg, du skriver väldigt bra Marie. Nu tycker jag ännu mer om bloggen, jag älskar att läsa och har beställt de tre första, det är roligt att få tips på böcker. Ser fram emot att få läsa dem.
Tack även för tipset på timjan,har provat och det lindrar. tack ska du ha!
Kram från Ulrika.