lördag 11 september 2010

Valtider

Med en ballong från Folkpartiet, en från sossarna och en tablettask med Kristdemokraternas logga på så hade nog August varit beredd att rösta på vilket parti som helst (några blå-vita Moderatballonger fick han inte, där gick gränsen för hans mamma...). Kruxet är bara att det är 15 år kvar innan han får rösta, så jag undrar varför partierna inriktar sig på hans åldersgrupp? Tror de att vi ska rösta på dem bara för att de ger våra barn ballonger?



Jag har bestämt mig för hur jag ska rösta och ska nog försöka ta mig iväg och förtidsrösta någon dag. Det är jätteviktigt att ta chansen att rösta tycker jag, struntar man i det så kan man också strunta i att klaga sedan. Jag är sosse så jag röstar på dem i riksdagsvalet, jag är dock inte alls förtjust i den socialdemokratiska politiken här i stan så här röstar jag på Folkpartiet. Dubbelmoral? Jag vet inte, men så gör jag. I landstingsvalet får det tyvärr bli en blank röst då jag inte är tillräckligt insatt för att välja.

Något som är lite märkligt är när folk håller hemligt vad de röstar på. Det är väl bra att man får göra det och att det är OK att alla får rösta som de vill, men om man vägrar att berätta efter att man har röstat så känns det ju som att man inte står för sin åsikt. Man får ju rösta fritt, det är ju inte som att vi avrättar folk med avvikande åsikt i det här landet (eller det är i alla fall olagligt och inget som staten ägnar sig åt), så varför dölja sitt val?

3 kommentarer:

Maria sa...

Jag är född i en S-familj (som du vet var pappa kommunpolitiker ett tag) och det är så jag också röstar. Även om jag inte håller med om precis allt så är det ändå där jag håller med om nästan det mesta.. Kommunpolitiker i K-holm känner jag en hel del, den numera i lokaltidningen kallade "diktatorn" var en nära vän till pappa och jag vet att han, trots att han uttrycker sig lite hårt och plumpt i en del frågor, är en person som står för det han tycker och som törs säga det alla tänker men ingen vågar säga högt. Ofta blir det till hans nackdel i tidningen... Så för mig blir det nog S även där.

Anna sa...

Har också förtidsröstat idag och det blev såklart sossarna här också :)

Tack för tipsen. Vart köper man en bra skaloverall? Då har du ingen åkpåse till? Är det smidigt med åkpåse eller varför har man det? Ganska dyra eller? Tycker det är rätt svårt när man aldrig haft en bebis och inte ha någon aning om vad man ska välja för ytterkläder och vad man ska ha i sittvagnen (för den måste vi ju snart byta till. Men det lät ganska smidigt med en skaloverall ju.
Kram

Anna sa...

Vi va faktiskt på Factory igår och kollade lite. Fanns tunna overaller av flis och tjockare. Då är det de tjockare som kallas skaloverall eller? Antar att det är flis innuti. Men vi köpte inget. Träffade min kompis Madde som jobbar där och hon har 30 % rabatt på allt så kanske köpa en sån då? Vi har också ett fårskin som inte alls har varit så användbart men i vinter blir det ju perfekt :)