onsdag 15 september 2010

Torka

Jag känner mig helt omotiverad idag, har ingen aning om vad jag ska blogga om. Jag har ju en sisådär 40 unika läsare varje dag så jag känner ju ett visst ansvar, men om ni orkar hänga med i mina andra rätt menlösa inlägg i vanliga fall så överlever ni väl kanske ett par dagars bloggtorka också. Visste ni förresten att om man slinter lite på tangenterna när man skriver menlösa så blir det menslöa istället, det känns som att det skulle kunna vara ett användbart ord. Eller inte.

Idag har Irma och jag varit och förtidsröstat. Irma tyckte att det var rätt tråkigt, men det är bra för henne att få in vanan tills hon ska rösta själv. Om jag har räknat rätt så är det om 20 år så det är ju kanske inte så bråttom, men hon fick hänga med mig ändå. Jag hade ingen vana alls, jag var tvungen att läsa på informationstavlan för att göra allt i rätt ordning men jag tror att det blev rätt till slut. Jag personröstade till och med till riksdagsvalet. Resten av dagen har jag fått pillra bort blöta valsedelsrester från Irmas gom, är det straffbart att äta valsedlar? Jag tänkte att man får ju inte göra vad som helst med svenska flaggan och jag vet inte om valsedlar också är lite heliga? Irma var nöjd en stund i alla fall, annars har hon varit rätt jobbig idag faktiskt. Men man måste ge henne cred för hennes ihärdighet när hon gnäller, hon kommer på nya tonlägen hela tiden.

Jag har hört talas om att barns (ganska vanligt förekommande) rädsla och skeptis till nya maträtter har ett namn: neofobi. Det är normalt att barn behöver lite tid för att vänja sig vid nya smaker och att de kan vara mycket ovilliga att prova på något nytt. Men det stora mysteriet, som jag ser det, är varför neofobin endast innefattar mat? Sand, jord, blad, konstiga bär, begagnade tuggummin och gamla glasspinnar åker lätt in i munnen utan betänkligheter hos andra än föräldrarna. Märkligt!

Nu ska jag lyssna på Mona och gänget och fundera en gång till över om jag nog inte ska lägga ner pedagogiken. Jag har rätt fullt upp ändå i huvudet.

1 kommentar:

Sandra sa...

Jadå den finns kvar! :) Hör bara av dig när du har tid att göra affären isf =)