söndag 5 september 2010

Helgen gick fort

men vi har haft det bra. I fredags eftermiddag var vi hos ett par kompisar som har en son son är fyra månader äldre än August och en liten dotter som är två månader yngre än Irma - perfekta kompisar till barnen alltså! August och deras son Edvin leker så himla bra ihop, de blir nästan aldrig osams utan samarbetar jättebra. Hoppas tjejerna också kommer att komma bra överens, än så länge har de i alla fall kul när de ligger och petar på varandra på golvet. Vi åt tacos och lite efterrätt och efter maten åkte vi hem så vi var hemma när det var läggdags för barnen. Lyxkväll, vi var hemma kvart över sju och då var alla mätta, Irma färdig för sängen med pyjamas och allt och vi hade ingen disk eller något att ta reda på när barnen hade somnat.

Igår var jag ute på distanspass som vanligt, igår hade jag sällskap av Anders igen efter några veckors ensamlöpning. Efter diverse felspringningar, kalhyggesklättringar och (nästan) hjärtattacker efter att ha sprungit på några stora fåglar så fick vi ihop 18 km och det var vi rätt nöjda med. Anders kom hem till mig innan så vi kunde köra ihop från början, han har nämligen insett att jag alltid får ihop några km mer än honom annars när vi möts vi elljusspåret och jag springer dit och han har åkt bil - han är lite rädd för att jag ska bli bättre än honom...

Mina föräldrar kom hit igår kväll på en liten kräftskiva och det var mysigt. August var väldigt fascinerad av kräftorna, men han ville inte smaka utan åt räkor och omelett istället. När barnen hade somnat så spelade vi lite spel och åt choklad, mysigt!

Irma var lite ledsen igår och åt dåligt, men jag tror att det beror på tänderna. Hon har inga än och brås hon på August så dröjer det ett tag till innan de dyker upp, men hon är ganska svullen i överkäken och vill hellre sitta och "gnaga" på en skalad, kylskåpskall morot än äta när det är dags för mat. Det vore skönt om tänderna sprack fram snart, då kanske det blir bättre. Men visst brukar det vara vanligast att de får tänderna där nere först? Det verkar som att det är i överkäken som hennes är på gång. Jag kan inte minnas att August verkade ha några besvär när han skulle få tänder, men jag vet inte.

I morse hade vi en treåring som inte hade vaknat på rätt sida. Tårarna sprutade för det mesta och han hann med några vredesutbrott på förmiddagen, sedan har det varit bättre. På förmiddagen var vi på den här lekparken och August visade stolt upp tåget för Rickard. Efter lunch lämnade August och jag Rickard och Irma hemma och tog trehjulingen (fast jag fick gå) till sjukhusparken och lekte. Skönt att bara ha August att ägna sig åt ibland. Vi gör det mesta tillsammans hela familjen, men vi försöker att göra något med bara August varje dag. Vad det är beror på dag och vad vi känner för, men ett bad i badkaret, en saga, cykeltur, följa med till Ica, åka till badhuset och liknande är vad som kan stå på "storbarn-förälder-schemat". Visst är det kul att ha syskon och vi vill inte signalera att det är jobbigt med Irma, men lite egentid med mamma eller pappa är nog mysigt tänker vi.

August kämpar på med sin trehjuling, han har också en springcykel och en sparkcykel. Dock är han lite sugen på en "riktig" cykel men efter att ha läst det här så har vi bestämt oss för att han får vänta tills han kan lära sig cykla utan stöd. Men det är inte lätt eftersom det är många andra barn i hans ålder som har cyklar med stödhjul. Vi får väl se hur det går, förhoppningsvis kan han lära sig cykla nästa sommar även om han egentligen är för liten då också. Nu som treåring är han ju i alla fall alldeles för liten för att cykla i trafiken både med och utan stödhjul.

Nu sover lillskruttan och jag ska förbereda morgondagens simpass.

Inga kommentarer: