torsdag 3 juni 2010

Receptet:

Tja då är det väl bäst att jag lägger in receptet här då... Det låter inte så speciellt, men det blev jättegott! Men nästa gång ska vi nog ta lite mer fisk än det står så blir det lite mer rejäla portioner. Nu kändes det som knappt 4 portioner, men grönsakerna räckte bra eftersom jag tog jättestora morötter och en rätt rejäl bit selleri.

Pappas fiskgratäng (inte jag som hittat på namnet)

400 g fiskfilé ex. hoki, torsk eller lax
1 bit rotselleri (ca 40 g)
2 morötter
1 purjolök
6 dl vatten
1 1/2 msk fiskfond

Gratängsås:
2 msk smör
2 msk mjöl
1 dl kokspad från grönsakerna
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 dl rivenost

Skala och riv rotselleri samt morötter grovt. Skiva purjolök. Koka upp vatten och fiskfond och koka grönsakerna mjuka i någon minut. Häll av kokvattnet men spara 1 dl. Lägg grönsakerna i botten på en smord ugnssäker form.Gör gratängsåsen genom att smälta smör i en kastrull och blanda i mjöl. Tillsätt kokspad och mjölk, lite i taget, under ständig omrörning. Koka på svag värme, ca 3-5 minuter. Smaka av med salt och peppar.Skär djupfryst fiskfilé i skivor och lägg ovanpå grönsaksbädden. Häll såsen över fisken och strö på riven ost.Gratinera på nedersta falsen i ugnen 225 grader, ca 20-25 minuter. Servera med potatis eller pasta.

Och så önskar jag att jag hade lite mer pengar nu när jag är hemma och är mammaledig. Det är mycket trevligt att fika och luncha ute, men nu har väl typ halva min månadsbudget gått åt på två dagar... Och nu borde jag sova för längesen!

Inga kommentarer: