onsdag 2 juni 2010

Bra dag!

Vilken sommardag det har varit idag! Nästan lite varmt för min smak, tar man en långpromenad blir man jättesvettig och ofräsch...

Irma och jag har varit på utflykt medan August var på förskolan, men et varit fullt upp.

August skulle promt ha strumpor i sandalerna i morse så han gick till förskolan och såg ut som en tysk turist, det var bara kameran på magen som fattades... När vi hade hämtat honom på eftermiddagen var det dags för treårskontroll hos tandläkaren, det är mycket som ska kontrolleras när man har fyllt tre år. August gillar ju i vanliga fall sjukhus, läkare, sprutor och liknande, men tandläkaren var han inte så sugen på. Det kan jag ta åt mig hela äran för eftersom jag (vid mer än ett mycket opedagogiskt tillfälle då tålamodet tagit slut) kläckt ur mig att man får skäll av tandläkaren om man inte borstar sin tänder... Lite orolig var jag om det skulle bli krångel eftersom jag var själv med båda barnen. Nåja, dit kom vi i alla fall och utanför mötte vi en kille från andra avdelningen på förskolan och barnen började genast prata med varandra. På Folktandvården var det treårsdag idag så det var barn och ballonger både högt och lågt. Inne hos tandläkaren fick August åka upp och ner i stolen, tandläkaren sprutade luft och vatten på sin hand, visade lampan över stolen och bad August gapa så hon fick räkna tänderna. Det gjorde han utan problem och sedan fick han en påse med tandborste, tandkräm, en tandläkarspegel och en studsboll. En ballong på pinne gjorde besöket fulländat!

En sak som jag funderade lite över var frågorna som tandläkaren ställde till mig. För mig var det ju inga problem eftersom vi borstar tänderna på August morgon och kväll, han bara får godis på lördagar och dricker mjölk till maten och vatten när han är törstig. Men alla som typ ger sina barn Cola på vardagar och sådant, svarar de ärligt på sådana frågor?

Efter tandläkarbesöket gick vi ner på stan och tog en fika för det hade jag lovat August, undrar vad tandläkaren säger om hallongrottor på onsdagar? Ett besök på Lindex blev det också och ett par klänningar till Irma. Vår lilla kräktjej har gjort av med fyra uppsättningar kläder idag så hon behöver ha en ganska välfylld garderob. Det behöver egentligen jag också, för hon kräks inga små mängder. Faktum är att hon kräks mer och mer och jag tog upp det på bvc eftersom hon ju inte går upp så mycket i vikt. Men det var tydligen normalt och själv skrattar hon bara och kinderna är ju runda så hon mår bara bra. Hon kräks när och hur som helst, ibland kaskadkräks hon ett par timmar efter att hon ätit, så det är svårt att vara beredd. Men nu har hon hur som helst fått lite påfyllning på klädfronten.

Nu ikväll har vi varit på körslaget i Vingåker. Det var jättemysigt, vi stämde träff med min pappa där (mamma jobbade) och så hade vi picknick i gräset utanför slottet. Kommunens fyra skolor ställde upp med varsin kör och självklart hade de färgtema och koreografi också. En kompis dotter var med och sjöng och två av mina kusinbarn. Sävstaskolan var helt outstanding så jag kan verkligen inte förstå hur Hansjö kunde vinna - men jag är kanske inte helt opartisk heller...

2 kommentarer:

Catarina sa...

Fick Agust tala om att han hade tummar också? Ewelina visade glatt att hon hade det när tandläkaren frågade om hon använde napp eller tumme. Hon svarade att hon slutat med napp och så visade hon tummarna :)

Nissetroll sa...

Nej, August fick inte visa tummarna. Oj då, blev det tumme när ni slutade med nappen? Då ska vi nog inte ha så bråttom med nappavvänjningen, känns nästan värre med tumme. Men tandläkaren sa att det var bra om man hade slutat med napp innan de permanenta tänderna kom och dit är det ju ett tag. Fast jag hade väl inte tänkt att han skulle ha napp till 6-årsåldern...