måndag 31 maj 2010

Fullt upp!

Det händer saker hela tiden känns det som och lika bra är det. Så fort jag sätter mig stilla känner jag nämligen hur trött jag är och när jag har fullt upp hiner jag inte känna efter. Visserligen sover barnen ganska bra, men jag sover ändå för få timmar och jag har mycket att tänka på så jag blir trött i huvudet.

Men helgen har varit bra och det har mest hänt trevliga saker. Augusts barnkalas blev lyckat, han var så nöjd. Vi hade satt tiden till två timmar och det var lagom, hade det blivit längre hade det nog kunnat gå överstyr. Barnen lekte riktigt bra, åt korv och ritade på pappersduken som jag lagt på bordet. När det var dags för glass doppade de näsorna i sina strutar och skrattade så det riktigt kvillrade i dem, vad härligt det är med riktigt barnskratt! Kalaset avslutades med fiskdamm och det var en nyhet för några av barnen så det uppskattades mycket.

I lördags eftermiddag kom Rickards mamma hit och skulle planera söndagens Kolmårdsutflykt som hon och Rickards pappa skulle ta med August på. Det slutade med August följde med dem hem redan på lördagen för att sova över, så helt plötsligt blev det väldigt lugnt och tyst här hemma på eftermiddagen. Jag passade på att städa (det var strössel överallt, men det behövde städas redan innan kalaset också) och ta en lång löparrunda. Nu börjar jag få tillbaka lite kondition och det är så skönt. Jag har långt kvar innan jag är i bra form men nu springer jag i alla fall runt 12 km i hyfsat träningstempo och veckan som kommer ska jag börja springa ihop med mina träningskpmpisar igen.

Lördagskvällen blev superlugn, Rickard och jag hann till och med hyra (och även titta på) en film. Irma har ju nämligen börjat somna i sin säng redan vid åttatiden på kvällarna nu, så vi satt helt själva i soffan - kändes lite konstigt. Just nu har Irma natt mellan åtta på kvällen och åtta på morgonen ungefär, men hon brukar vakna till helt kort och äta ungefär två gånger. I natt sov hon från åtta till halv sex utan matpaus, helt otroligt bra!

Igår var jag och min mamma och shoppade lite i Örebro. Jag behövde lite sommarkläder eftersom de jag köpte förra sommaren inte är så särskilt amningsvänliga. Inte så kul att sitta på stan och behöva hissa upp en klänning ända upp i armhålorna... Lite hittade jag och tack vare en gullig gest från min pappa så räckte mina pengar till ett par efterlängtade nya sneakers också - tack pappa! Mamma tog helhjärtat på sig rollen som barnvakt så jag kunde prova kläder i lugn och ro - behöver jag säga att jag hade en nöjd dotter? Vi hade jättemysigt och passade på att äta och fika också och så gav jag mamma en liten Mors Dags-present.

Idag har båda barnen varit på koll på bvc, 3-årskontroll för August och 4-månaderskontroll för Irma. Det gick alldeles strålande, August pratade, ritade, sparkade boll och allt han skulle göra och så fick han mäta och väga sig. Irma fick också mäta och väga sig och jag tyckte det skulle bli spännande att se hur mycket hon vuxit eftersom det känns som att hon blivit så stor. Det hade hon inte, 400 gram upp och 2 cm på längden sedan 3-månaderskollen. Nu väger hon 5785 gram och är 60 cm lång och är ganska liten. Men det är ju praktiskt om hon ska ärva kläder efter August...

August har varit med mig till simhallen ikväll. Jag är ju simtränare på måndagar och har haft Irma med mig under våren. Men hon är inte så förtjust i att vara i simhallen och nu vet jag att hon klarar sig utan mig ett par timmar om jag ammar henne innan jag åker. För att inte Rickard ska behöva vara själv med båda barnen och för att jag ska få lite tid med August så har han nu fått hänga med några måndagar. Han badar i lilla barnlagunen och jag kan ha uppsikt över honom eftersom jag och mina simmare förfogar över de banorna som ligger närmast den bassängen. Det är riktigt mysigt att åka iväg en stund med bara min "stora" kille.

Nu har det här blivit ett jättelångt inlägg med bara text, ni som mest gillar bildbloggar har väl slutat läsa för längesen... Själv gillar jag långa inlägg när jag läser andras bloggar.

Inga kommentarer: