onsdag 5 maj 2010

August funderar

Ja han är en liten tänkare, vår son. Det är mycket han funderar över och det är kul att lyssna på honom, även om varför-frågorna kan bli lite enerverande ibland när de aldrig tar slut...

Han är mycket inne på det där med skelett just nu, varför man har skelett och hur det kan finnas inne i kroppen. Han verkar i alla fall förstå ungefär vad det är eftersom han på egen hand har räknat ut att man inte har något skelett i öronen, tungan och nästippen.

Han tar till sig alla nya ord han hör, imorgon vill han till exempel gå på upptäcksfärd. Vad han egentligen vill göra är dock lite oklart eftersom han nog inte är helt säker på vad upptäcksfärd innebär, men han pratade något om att vi kanske kunde titta på stooora träd.

I morse skulle han trolla för mig så han for iväg och letade efter ett trollspö och var mycket nöjd när han hittade ett litet fiskespö till ett magnetpussel. Sedan viftade han vilt omkring sig och sa:
"Titta, jag kan ju trolla!"
Jag trodde kanske att han hade tänkt trolla fram eller bort något, men det var tydligen själva viftandet med trollspöet som var det väsentliga. Men efter en lång stund då jag varit lite rädd att han skulle sticka ut ögonen på antingen sig själv, mig eller Irma så meddelade han slutligen att han trollat bort hela huset och då var trolleriet klart.

När vi gick på promenad häromdagen så såg jag en jättestor hund, oklart vilken ras men nästan lika hög som en varghund. Jag visade den för August och sa att han skulle titta på den stora hunden på andra sidan gatan. Han lät sig dock inte imponeras utan konstaterade bara att:
"Ja, men den är ju i alla fall inte lika stor som hela himlen".
Nej, det var ju sant...

Man kan ju undra vad de får allting ifrån, när Rickard skulle säga godnatt till August en kväll så sa August:
"Snälla pappa, kan du stoppa dina fingrar i min näsa?"

1 kommentar:

Sandra sa...

Hej. Dig känner jag igen! Du fick ju din dotter rätt tidigt då vi gick på mammasimmet. :) Det var väl den där volten i vattnet som gjorde susen...

Oj vilka roliga kommentarer din son har sagt, så härligt med barns öppenhet.

Ha det bra!