tisdag 20 april 2010

Vett och etikett!

Jag vet inte om jag har nämnt det förut, men en av Augusts favoritböcker heter "Kråkes vett och etikett". Han har inte riktigt förstått att det är en "uppfostringsbok" utan han tycker att det är jättekul när barnen går på kalas på förskolan och personalen petar näsan och rapar vid bordet. Mycket av det han har hört har fastnat, han säger nästan alltid "ja tack" eller "nej tack, det är bra" om man frågar honom om något. Men det är noga med att det blir helt rätt, idag när vi åt lunch råkade jag rapa lite:

August: Men mamma då!
Jag: Förlåt!
August: Nej mamma, säg ursäkta istället!

Han har också stora bekymmer med att Irma ännu inte kan hålla armen för munnen när hon hostar eller nyser... Varje gång hon nyser så ropar han till henne:

"Irma, du glömde hålla för munnen!" och så tar han hennes arm och visar hur man gör.

Nu ska jag öppna senaste numret av Vi Föräldrar, det fanns nämligen en rubrik på framsidan som jag är mycket intresserad av: Sluta med nappen - jodå det går!

Inga kommentarer: