tisdag 19 januari 2010

Tisdag

Mitt tålamod ligger för det mesta på minusgränsen och nu är det totalt övertrasserat på kontot! I söndags kväll fick August feber så han har varit hemma med mig måndag och tisdag. Han har nästan aldrig haft feber, så det var en ny erfarenhet för oss. Det är bara någon enstaka gång han har haft feber på natten, men då har han fått Alvedon och varit feberfri på morgonen. Men nu hade han fortfarande 39 grader i går på dagen. Han var ganska hängig och trött och låg mest i soffan hela dagen så det gick ju bra, vi vilade oss och degade runt här hemma. Men ungen har fobi för snuva och i början av en förkylning brukar ju snuvan rinna ganska lätt, vilket ledde till att August ungefär varannan minut helt hysteriskt gallskrek "Papper, jag har snor!" vilket höll på att göra mig vansinnig! Jag vet ju att det är svårt att vara trevlig när man mår dåligt, men till slut kan det bli lite svårt att vara trevlig mot någon som oupphörligt skriker och gnäller också. Han har vaknat några gånger på nätterna också, men det har inte varit några problem eftersom jag inte tappar tålamodet när han är ledsen - bara när han gnäller och skriker. Fast alla uppvaknanden gör ju att man blir rätt trött och det plussar ju inte direkt på tålamodet...

Imorse var han feberfri efter en natt med Alvedon och 13 timmars sömn med bara några korta uppvaknanden och på förmiddagen var han ganska pigg. Men någon vidare aptit har han inte och det vet vi väl alla hur pigg och glad man blir med blodsockret i botten, så eftermiddagen har varit en mardröm! Tur att Rickard har kommit hem nu med lite laddat tålamod.

Vi vaknade vid åtta i morse och var pigga och glada båda två så vi hade en riktig gosstund innan vi gick upp, det är väl den stunden jag har fått leva på resten av dagen. Sedan är det ju inte Augusts fel att jag inte har vilat något idag utan kört på i alldeles för högt tempo. Eller tja, att jag fick torka hela badrummet och sedan tvätta all vår tvätt eftersom tvättunnan var vattenfylld hade han ju viss medverkan till... Men bullbaket var helt frivilligt från min sida, men det gick bra och bullarna blev goda med mandelmassa och lite vit choklad istället för socker och kanel.

Min mamma ringde på dagen och ville att August skulle få köpa ett lok till från Tomas Tåget-serien till sin järnväg. Eftersom mina fogar kändes lite bättre idag bestämde jag mig för att vi skulle gå till leksaksaffären - en dålig idé. Jag hade ont när vi kom dit, men sedan skulle vi ju hem också... Ja, ja, det var skönt med lite luft för oss båda.

Jag missade vattengympan igår eftersom jag var hemma med August och jag missar den imorgon också eftersom jag ska till frissan. Rickard ska ta en föräldradag och vara hemma, fast jag erbjöd mig att avboka klipptiden men det tyckte han inte att jag skulle göra. Det ska bli skönt med en lugn morgon hemma hela familjen imorgon, förhoppningsvis kan August sedan gå till dagis på torsdag - han längtar. Men han måste ju vara feberfri imorgon också och äta ordentligt, helst gå ut och leka en stund också så vi ser att han är pigg.

Igår på simträningen gick det riktigt skapligt, jag kunde faktiskt simma lite med benen också, det kunde jag inte förra veckan. Det har ju gått bra att köra på ganska länge, men jag har ju fått skala bort bröstsim och fjäril för ganska länge sedan. Men förra veckan fick jag riktigt ont och kunde inte ens köra frisim och ryggsim utan bara armträning, men igår gick det lite bättre igen. "Mina" ungar simmade också på jättebra, men det ska ändå bli skönt med en liten paus. Jag ska ha dem nästa måndag också, sedan har jag vikarie i tre veckor och det känns bra.

2 kommentarer:

Pia sa...

Vit choklad bullar? Låter skitgott! Var det det? Hur gör man? Det här måste jag prova! :)

Pia sa...

Oj, glömde visst vit choklad I köttbullar :)