söndag 17 januari 2010

Om nötter

Jag har varit lite fundersam kring det här med nötter, det verkar finnas så många olika rekomendationer om det och ingen som vet säkert. Sedan kan man ju både sätta dem i halsen och bli allergisk mot dem... När kan man egentligen börja äta det? Nötter är ju ett väldigt näringsrikt livsmedel och vi använder det gärna när vi bakar, men jag har inte låtit August äta något med nötter tidigare. Tur för mig att det finns en barndietist som bloggar på Vi Föräldrars hemsida, henne kan man skriva och fråga om allt möjligt. Jag har skrivit dit flera gånger och alltid fått svar. Här kommer ett angående nötter:

När ge barnet nötter?
Vad säger egentligen rekomendationerna om nötter? undrar Marie apropå mitt inlägg om julgodis. Hon skriver vidare: Vi har inga allergier i vår familj, men är vår 2,5-åring för liten för att äta nötter? Om det bara handlar om kvävningsrisk, kan han då få smaka sådant som innehåller hackade eller malda nötter? Stämmer det att det är skillnad på nötter och mandel?Så här svarar jag:Ja, det stämmer, mandel är inte släkt med några nötter utan med körsbär, plommon och persika. Och jordnöten är inte heller släkt med andra nötter, utan med linser, bönor och ärter. Här kan du se nötternas släktträd. Jag skulle inte tveka att ge en 2,5-åring nötter eller mandel i hackad eller mald form. Det kom en rapport från USA för ett par år sedan där föräldrar med allergier i släkten rekommenderades att vänta till barnet fyllt tre med att ge nötter, men den rapporten har fått mycket kritik och det finns inte några direkta övertygande bevis för att det går att förhindra allergi mot ett livsmedel genom att väntar länge innan man introducerar det. Samtidigt är det ett faktum att allergi mot nötter är en extra tuff allergi, så det är ju heller ingen brådska. Men är man 2,5 år tycker jag att man är ganska stor i det här sammanhanget.

2 kommentarer:

TItti sa...

Oj, så långt har jag som vanligt inte tänkt. Jag har tänkt på kvävningsrisken naturligtvis, men vi äter mkt med malda eller hackade nötter och mandlar i... Barnen fick marsipangrisar på dagis tex...

Ska kolla in den sidan, har några frågor jag också!

Anonym sa...

Jag har också tänkt på kvävningsrisken och inte gett honom några hela nötter men Jens har ätit hackade nötter och liknande hur länge som helst.
Har inte tänkt på allergier så mycket.
ska kolla den sidan jag med.
Jag vet hur det känns med det där tålamodet som ligger på minus. När man inte mår bra själv och inte fått såva är det tufft.
Stor kram från Ulrika.