fredag 22 januari 2010

Fredag

Oj oj oj, vad jag och August var osams igår morse! Men oj vad bra det gick att hämta honom på dagis på eftermiddagen och vad mysigt vi hade i morse istället - det verkar ta skruv när jag orkar vara riktigt konsekvent. Augusts favorituttryck just nu är "Jag kan inte" och "Jag orkar inte" vilket kan göra mig galen, men när han väl "kan" och "orkar" så börjar han bli riktigt stor kille som klarar av en hel del. Han var mycket stolt över att han fick på sig ytterkläderna helt själv igår eftermiddag när jag stod och pratade med en ur personalen, men hemma klarar han oftast inte ens att titta på overallen utan hjälp... Vi har också en regel här hemma att man dukar av efter sig när man har ätit klart och det är en regel som ofta leder till bråk. Men igår morse blev det inte en minuts TV-tittande eftersom August bara krånglade, annars brukar han få titta en kvart eller så när jag läser klart tidningen och gör mig i ordning. Men igår blev det som sagt ingenting och det var visst kännbart. Eller TV och TV, han tittar just aldrig på TV men han gillar film så det brukar han få se en stund.

Han har så himla mycket funderingar just nu, jag fattar inte vart han får allt ifrån. "Kan man väga hus?" "Kan man måla på tåg?" "Kan man äta snö?" "Kan bebisar titta på TV och öppna paket?" Ibland undrar jag om han verkligen vill veta eller om det bara är roligt att fråga, men det är i alla fall roligt att lyssna på alla funderingar.

Igår kväll var jag hemma hos en jobbarkompis, vi var några tjejer som köpte hem mat och spelade spel - det var jättekul! Roligt att komma iväg och göra något och bara prata och skratta lite. Vi spelade Alias och det gav upphov till många glada skratt, men tävlingsmänniska som jag är så var det nog ändå tur för humöret att jag och Lina vann...

Idag har jag pratat med min kära vän Ellen nästan hela förmiddagen. Kul att hon ringde, det var längesen vi pratade. Det känns som att tiden bara rinner iväg hela tiden, det blir inte alls så mycket tid att träffa folk eller ringa gamla kompisar som jag skulle önska. Men så blir det, de flesta av mina kompisar (och jag också när jag jobbar) är ju bara lediga på helgerna och de blir ju lätt uppbokade. Den tiden på dagarna då de flesta skulle ha tid att prata i telefon är vi ganska upptagna med läggning av barn och sådant. Kan tänka mig att det kanske ibland är lättare om man jobbar lite oregelbundna arbetstider och har en ledig dag eller halvdag mitt i veckan, fast då måste man ju känna folk som också har det förstås...

I helgen har jag i alla fall inte tid att föda barn för det är kalas för hela slanten. Imorgon ska vi åkte till Karlskoga och fira min kusin och hennes kille som firar 40 år (20+20) och på söndag är det 5-årskalas i Vingåker.

Inga kommentarer: