söndag 13 december 2009

Julstämningen infinner sig sakta men säkert

Julklapparna är klara, julkorten ska postas i eftermiddag (fast som vanligt har vi väl glömt några som inte har glömt oss), pepparkakorna är bakade. Vi har väldigt lite måsten, jag vill njuta av tiden fram till jul. Lussebullar blir det inga - jag avskyr saffran, pepparkaksdegen var köpt, vi har lagom mycket julpynt hemma och August blir nöjd med små doser av allt. Julpyssel och sådant gör han ju på dagis också. Han har ingen kalender (vilket jag blev otroligt mobbad för på jobbet) eftersom han inte tittar på julkalendern och jag tycker att han är för liten för att äta choklad varje dag.

Vi tänder varje morgon ett ljus som ska brinna en siffra om dagen fram till julafton, det är lagom avancerat. Julgran ska vi köpa eftersom jag ändå aldrig hittar någon fin när vi är ute och letar i skogen hos Rickards föräldrar.

I fredags morse var jag och August på mitt jobb och tittade på Lucia, mycket sevärt! Jag skrattade så jag grät, men August såg aningens frågande ut - var nog inte riktigt samma sorts Lucia som han såg när förskoleklassen lussade för dagis. I eftermiddag blir det Lucia i simhallen, det brukar vara mysigt. Imorgon bitti ska vi infinna oss på dagis 06.45 (då brukar August inte ens vara vaken) för att se Hyddans och Iglons barn lussa, det ska bli mysigt. August har gått runt och sjungit här hemma, men jag är tveksam till att han kommer att göra det imorgon. Jag är nöjd om han går med i tåget och har sina tomtekläder på sig, han har nämligen pratat om att han bara ska titta på.

Just nu håller vi på med lite marsipangodis medan jag gräddar mandelbottnar som ska bli kolatårtor till mina kollegor. Jag hann inte bjuda på fika innan jag gick hem, jag var ju sjuk då.

Allt går dock inte i julens tecken, i fredags kväll var Martina och Johan här och så gjorde vi sushi - jättegott! Idag har vi varit i simhallen på förmiddagen, jag åkte dit redan 8.30 till träningen och så kom Rickard och August lite senare.

1 kommentar:

Helena sa...

Härligt när man faktiskt kan njuta av tiden innan julafton.
Vi var på dagis 06.45 i fredags. Vilken okristlig tid! Axel var en sur liten tomtegubbe som inte ville vara med. Det slutade med att även Niklas fick stå med (längst ut på sidan) med en Axel som INTE ville sjunga och INTE ville vara någon annanstans än i pappas famn. Vad härligt det är med tvååringar med egna viljor.

Kram Helena

PS. Nu har jag faktiskt uppdaterat bloggen, efter drygt två månaders stiltje...