söndag 4 oktober 2009

UnderBARA BARN

Idag har vi varit i Älvsjö på barnmässa, det var trevligt.

"Var är Stockholm?" undrade August och syftade då på att inte Sofie och Per skulle komma, det är liksom dem man träffar när man är i Stockholm tycker han.

Vi i familjen hade lite olika uppfattningar om vad som var roligast och vad man borde lägga tiden på inne på mässan. Hade August fått bestämma så hade vi stannat i Fisher Price-montern med fri lek hela dagen. Rickard och jag tyckte nog att vi ville se lite mer så vi fick förhandla oss igenom dagen. Det fanns mycket kul för barn, problemet var bara att August ville stanna hela dagen vid varje rolig sak så han fick lyftas bort rätt så många gånger. Han var dock på strålande humör nästan hela dagen och en del av vad han sysselsatte sig med kan ni se på bild i inlägget nedan. Det som gjorde störst intryck var nog ändå den långa och höga gångbron över motorvägen, det var den han pratade om när vi kom hem.

Rickard fick gå en sväng på Hem och Villa-mässan när August tog en tupplur i vagnen, då passade jag på att gå på frågestund med Louise Hallin och Malin Alfvén. Det var inte så mycket folk där så vi föräldrar som var på plats fick gott om utrymme att ställa frågor. Det var flera föräldrar som ställde frågor där svaren kändes relevanta även för oss och jag fick många bra tips om matkrångel, det positiva med napp, blöjor, skämshörnors vara eller icke vara (de ratades inte helt fick den pappan till svar, kan funka ibland), trotsiga 2,5-åringar och hur mycket de ska få bestämma själva och annat smått och gott. Det finaste jag fick höra var att jag inte ska ha det minsta dåligt samvete för att jag inte orkat/orkar med August riktigt som vanligt eftersom jag mått så dåligt under sommaren och hösten av alla mina graviditetssymtom. "Du håller ju på att tillverka det finaste ni kan ge honom, en familj med fler familjemedlemmar - han ska få ett syskon!" Det kändes himla skönt att höra och de menade på att August har ett helt adekvat "blivande storebrors-beteende" när han omväxlande är mer klängig på mig än vanligt omväxlande ratar mig helt och istället bara vill vara med pappa.

I övrigt tycker jag nog att det fanns lite mindre att titta på och handla jämfört med sist vi var på mässan, så vi kom inte hem helt utfattiga. Några saker blev det dock samt en hel massa gratisprover och reklam så vagnen var rätt fullastad när vi skulle hem.

August höll sig vaken hela bilresan både dit och hem och sysselsatte sig jättebra i bilen, vi har haft en jättetrevlig dag!

Inga kommentarer: