onsdag 14 oktober 2009

Fick en fråga: Är det OK att folk tar på din mage?

Så här svarade jag:

Förra graviditeten tyckte jag det var jättejobbigt och den här gången var jag inställd på att bli irriterad och säga ifrån till folk som tog på magen (utan att fråga). Men jag har märkt att jag inte tycker att det är jobbigt, det är mer som nån sorts komplimang. De som tar på magen gör ju det för att de tycker att den är fin och för att de är förtjusta och tycker att det är mysigt. Skulle de inte vara intresserade skulle de ju inte ta på magen. Så det är helt OK faktiskt. (Fast det beror lite på vem som gör det, är det folk jag inte är så förtjust i så blir jag rätt sur.)

Däremot avskyr jag när folk säger "Vad tjock du börjar bli". Vad är det för fel med "Vad magen har växt", eller "Vilken fin/stor/rund mage du har fått". Då syftar man ju mer direkt på magen och den ska ju liksom växa så det är inget konstigt.

För mig är ordet tjock väldigt negativt laddat och avser hela kroppen. En på jobbet sa något i stil med att " det är bara till gravida det är OK att säga så" Varför då?? Jag tycker inte att det är roligare än någon annan att bli kallad tjock faktiskt. Dessutom så är jag inte tjock, jag har stor mage bara.

Inga kommentarer: